Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj a súčasnosť japonskej soft power
Thesis title in thesis language (Slovak): Vývoj a súčasnosť japonskej soft power
Thesis title in Czech: Vývoj a současnost japonské soft power
Thesis title in English: The development of soft power diplomacy in contemporary Japan
Key words: Japonsko|soft power|diplomacia|medzinárodné vzťahy|kultúrna diplomacia
English key words: Japan|soft power|diplomacy|international relations|cultural diplomacy
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: slovenština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.02.2019
Date of assignment: 21.02.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.02.2019
Date and time of defence: 04.09.2019 08:00
Date of electronic submission:30.06.2019
Date of proceeded defence: 04.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. David Labus, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je analýza vývoje japonské kulturní diplomacie se zaměřením na oblast soft power a tvorby „národní značky“ (national branding). Základní výzkumná otázka zní: Jakým způsobem současné Japonsko vytváří svůj obraz ve světě a s jakými problémy se tato forma japonské zahraniční politiky potýká.
Autorka nejprve načrtne vývoj japonské zahraniční politiky v poválečném Japonsku, přičemž se zaměří především na období přechodu od tzv. „tvrdé“ politiky (hard policy) k „měkčím“ formám diplomacie (soft power a national branding). Předmětem analýzy budou zejména aktivity polovládní nadace The Japan Foundation a vliv „národní značky“ Cool Japan na vnímání Japonska v zahraničí. Součástí práce bude i případová studie efektivity působení konkrétních vybraných forem „národní značky“, jmenovitě anime a manga, a hnutí Superflat, které posouvá tyto formy z roviny masové popkultury do pozice respektovaného uměleckého proudu. V závěru práce autorka zhodnotí účinnost japonské kulturní diplomacie při řešení mezinárodních sporů mezi Japonskem a jeho nejbližšími sousedy (Čína, Korea) i její případné na domácí půdě.
Při práci bude autorka vycházet z primárních zdrojů (např. zásady japonské kulturní politiky v oblasti mezinárodních vztahů formulované japonským ministerstvem zahraničních věcí, zakládací listiny nadace The Japan Foundation) a jako sekundární zdroje bude používat např. analýzy účinnosti „národní značky“ v jednotlivých částech světa.
References
NYE, Joseph S. (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics, PublicAffairs
MCGRAY, Douglas (2002), Japan’s Gross National Cool, Foreign Policy
TOGO, Kazuhiko (2005), Japan's Foreign Policy 1945-2003, Leiden: Brill
IWABUCHI, Koichi. ALLEN, Matthew a Rumi SAKAMOTO (2006). Popular culture, globalization and Japan. New York: Routledge
IWABUCHI, Koichi (1998) Marketing ‘Japan’: Japanese cultural presence under a global gaze. Japanese Studies. 1998, vol. 18
IWABUCHI, Koichi (2015) Pop-culture diplomacy in Japan: soft power, nation branding and the question of ‘international cultural exchange’, International Journal of Cultural Policy, 419-432
MCLELLAND, Mark, ed. (2017), The End of Cool Japan: Ethical, legal and cultural challenges to Japanese popular culture, Routledge
HUGHES, Christopher W. (2015), Japan’s Foreign and Security Policy Under the Abe Doctrine, Palgrave Macmillan
MCCARTHY, Mary M., ed. (2018), Routledge Hanbook of Japanese Foreign Policy, Routledge
KELTS, Roland (2006), Japanamerica: How Japanese pop-culture has invaded the US, St. Martin’s Press
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html