Materials Development for Language Teaching using CLIL
Thesis title in Czech: | Vytváření materiálů pro jazykovou výuku metodou CLIL |
---|---|
Thesis title in English: | Materials Development for Language Teaching using CLIL |
Key words: | CLIL|jazyková výuka|didaktika anglického jazyka|obsahový předmět|dějepis |
English key words: | CLIL|language teaching|teaching of English language|content subject|history |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.02.2019 |
Date of assignment: | 12.02.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.02.2019 |
Date and time of defence: | 10.09.2019 08:40 |
Date of electronic submission: | 06.08.2019 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. |
Guidelines |
Přestože se CLIL, termín označující integraci výuky jazyka a klasických obsahových předmětů, objevil již v roce 1994 a Evropská unie ho považovala za potenciální a efektivní přístup k výuce cizích jazyků, nezdá se, že by se tato metoda v širokém měřítku v českém školství efektivně využívala, ani byla dostatečně v povědomí široké veřejnosti. Tento přístup ovšem nabízí skvělou příležitost k tomu, aby byla v jazykových hodinách vytvořena autentičtější atmosféra a současně došlo ke spojení výuky jazyka a hlavních předmětů. Při práci s metodou CLIL musíme brát v úvahu několik faktorů, například její cíle, základní principy, metodiku, diskurz či použitelné materiály, v neposlední řadě také postupy a kritéria pro vytváření materiálů pro jazykovou výuku (také s ohledem na daný obsahový předmět). Záměrem této práce je rozšířit povědomí o metodě CLIL a zároveň částečně přispět ke snížení nedostatku materiálu využitelného v takových hodinách. Proto se v práci zvažují všechna výše zmíněná kritéria, která budou analyzována v logické a efektivní posloupnosti s cílem vytvořit pracovní listy pro hodiny zaměřené na CLIL metodu, které budou následně v kontextu tematické orientace této práce rozebrány. Diplomová práce bude rozdělena na tři části a její cíl představuje propojení metody CLIL a analýzy a vytváření materiálů pro jazykovou výuku. Práce se omezí na konkrétní kombinaci CLILu, výuku dějepisu v anglickém jazyce. První část práce si klade za cíl zmapovat záměry CLILu v evropském kontextu (zejména snahy a cíle definované Evropskou komisí) a jeho současný stav v českém školství. Práce rovněž zvažuje zásady a principy samotného přístupu, které jsou neméně důležité. Druhá část se bude věnovat rozborům dostupných materiálů určených pro hodinu CLILu a materiálů pro výuku jazyků obecně. Závěrečná a praktická část propojuje obě předchozí teoretické části a na základně principů vytváření materiálů pro jazykovou výuku i v souladu s principy CLIL se autorka pokusí vytvořit pracovní listy využitelné v rámci hodin vedených zmíněnou metodou a následně je podle těchto zmíněných hledisek analyzovat. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
References |
Benešová, Barbora and Vallin, Petra, CLIL – inovativní přístup nejen k výuce cizích jazyků, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. Coyle, Do, Hood, P. and Marsh, D., CLIL. Content and Language Integrated Learning, Cambridge: CUP, 2010. Dalton-Puffer, Christiane, Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms, Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2007. Masih, John (ed.), Learning through a Foreign Language: Models, Methods and Outcomes, London: Grantham Book Services, 1999. Šmídová, Tereza a kol., CLIL ve výuce. Jak zapojit cizí jazyky do vyučování, Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání, 2012. Viebrock, Britta; Breidbach, Stephan, CLIL in Europe: Research Perspectives on Policy and Practice, Frankfurt am Main: Peter Lang GmBh, 2013. Tomlinson, Brian (ed.), English Language Learning Materials. A Critical Review, London: Continuum, 2008. Dalton-Puffer, Christiane, Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms, Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2010. Lyster, Roy, Learning and Teaching Languages through Content: A Counterbalanced Approach, Amsterdam: John Benjamins Publishing, 2007. McGrath, Ian, Materials Evaluation and Design for Language Teaching, Edinburgh: EUP, 2005. |