Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých
Thesis title in Czech: Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých
Thesis title in English: Sleeper effect and its influence on the perception of fake news by teenagers
Key words: Sleeper efekt|efekt iluzorní pravdy|fake news|hoaxy|paměť|důvěryhodnost zpráv
English key words: Sleeper effect|illusory truth effect|fake news|hoax|memory|news trustworthiness
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.01.2019
Date of assignment: 30.01.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.03.2019
Date and time of defence: 09.09.2019 09:00
Date of electronic submission:01.08.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Ing. Petr Koubský, CSc.
 
 
 
Advisors: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Guidelines
Cílem práce je zjistit, zdali má tzv. sleeper efekt (Hovland et al., 1949) vliv na vnímání a schopnost rozeznat fake news na webu u starších dětí a dospívajících. V první části práce, která poslouží jako teoretický základ pro výzkum, se bude práce věnovat sleeper efektu a dosavadním studiím, problematice fake news a propagandy na webu a jejich vnímání. V praktické části proběhne dvoufázový výzkum na žácích druhého stupně vybraných základních škol, kdy v první fázi dostanou žáci jak pravdivé, tak nepravdivé zprávy z rozdílných zdrojů a budou sami určovat věrohodnost a pravdivost zpráv. V druhé fázi pak žáci dostanou s časovým odstupem dotazy ke stejným zprávám a budou u nich opět hodnotit věrohodnost a pravdivost, což poslouží jako ukazatel případné míry výskytu efektu a jeho vlivu na vnímání zpráv.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
HOVLAND, C. I.,LUMSDAINE, A. A., & SHEFFIELD, F. D. Experiments on mass communication. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1949. ISBN: 9780691654607
HOVLAND, Carl I., IRVING L. Janis, and HAROLD H. Kelley. Communication and Persuation: Psychological Studies of Opinion Change. New Haven: Yale UP, 1953. ISBN: 9780300005738
MLEZIVA, Emil. Diktatura informací: jak s námi informace manipulují. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004.ISBN: 80-86898-12-1
FOGG, B.J. Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do (Interactive technologies). San Francisco: Morgan Kaufmann, 2002. ISBN: 9780080479941
JENKINS, H., FORD, S., GREEN, J. Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: NYU Press, 2013. ISBN: 9780814743508
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html