Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Magnificat J. D. Zelenky v kontextu dobové tvorby
Thesis title in Czech: Magnificat J. D. Zelenky v kontextu dobové tvorby
Thesis title in English: Magnificat by J. D. Zelenka in the context of period composition
Key words: baroko|magnificat|Drážďany|duchovní hudba|Jan Dismas Zelenka|Johann David Heinichen|Johann Joseph Fux|Nicola Porpora
English key words: baroque|magnificat|Dresden|church music|Jan Dismas Zelenka|Johann David Heinichen|Johann Joseph Fux|Nicola Porpora
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.01.2019
Date of assignment: 30.01.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.02.2019
Date and time of defence: 03.09.2019 09:00
Date of electronic submission:30.06.2019
Date of proceeded defence: 03.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Předmětem bakalářské práce je hudební ztvárnění Magnificat v období pozdního baroka (cca 1710-30). V centru práce budou obě Magnificat Jana Dismase Zelenky, jež budou interpretována primárně v hudebním a liturgickém kontextu Drážďan, kde obě vznikla. Zároveň se práce pokusí odpovědět na otázku, jak se tato Zelenkova díla vztahují k tradicím dalších významných hudebních center této doby.
References
ARENAS, E., Evaluating the Eighteenth-Century Legacy of the Fuxian Liturgical Style: The Solemn Idiom and Michael Haydn. In: ERHARDT, T. (ed.), Sakralmusik im Habsburgerreich 1570-1770, Verlag der Österreichschen Akademie der Wissenschaften, Wien 2013.

BACCIAGALUPPI, C., The Circulation of Sacred Music from Habsburg Naples (1707-1734). In: ERHARDT, T. (ed.), Sakralmusik im Habsburgerreich 1570-1770, Verlag der Österreichschen Akademie der Wissenschaften, Wien 2013.

BĚLSKÝ, V., Vydavatelská zpráva (s úvodem). ZELENKA, J.D., Psalmi et Magnificat, Partitura, Supraphon, Praha 1971.

BUKOFZER, F. M., Music in the Baroque Era: From Monteverdi to Bach, W. W. Norton & Company, New York 1947.

BUŽGA, J., Jan Dismas Zelenka na Královském dvoře v Drážďanech, Hudební věda, roč. XXIII., 1986, č. 4.
BUŽGA, J., Drážďanský inventář Jana Dismase Zelenky z roku 1726, Státní knihovna ČSR, Praha 1985.

BUŽGA, J., Dokumenty o působení J. D. Zelenky v Saské dvorní kapele v Drážďanech¸ Hudební věda, roč. XII, 1975, č. 1.

BYRAM-WIGFIELD, B., Antonio Lotti´s time in Dresden and his influence on Händel´s music and performance. In: HÄNDEL-JAHRBUCH, 58. Jahrgang, Bärenreiter, Kassel 20012.

DÜRR, A., Vorwort. In: BACH, J.S., Magnificat in D-Dur, Bärenreiter, Kassel 1955.

FLOTZINGER, R., WELLESZ, E., Johann Joseph Fux, Musiker – Lehrer – Komponist für Kirche und Kaiser, Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, Graz 1991.

FRANĚK, M., Revizní zpráva (s úvodem). In: JACOB, G., Magnificat, Editio Sti. Aegidii, Praha 1994.

HEARTZ, D., Music in European Capitals. The Galant Style, 1720–1780, W.W.Norton, New York 2003.

HOFMANN, E., Vorwort. In: CALDARA, A., Magnificat, Edition Musica Rinata, Ditzingen 1993.

HOFMANN, E., Vorwort. In: FUX, J.J., Magnificat, Sonat-Verlag, Ditzingen 1997.

HONS, M., Hudební analýza, TOGGA, Praha 2010.

HORN, W., Zelenka, Jan Dismas. In: FINSCHER, L. (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil 17, Kassel, Basel, London, New York, Prag 2007.

HORN, W., Die Dresdner Hofkirchenmusik 1720-1745. Studien zu ihren Voraussetzungen und ihrem Repertoire, Carus - Bärenreiter, Stuttgart - Kassel 1987.

HORN, W., Vorwort. In: HEINICHEN, J.D., Magnificat in A, Partitur, Carus-Verlag, Tübingen 1896.

HORN, W., KOHLHASE, T., Zelenka-Dokumentation. Quellen und Materialien, Band 1-2, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden 1989.

JACOBI, J., Vorwort. In: SCARLATTI, A., Vespro della Beata Vergine, Edition BAROQUE, Bremen 2006.

JONÁŠOVÁ, M., Hudba ve svatovítské katedrále v 18. století. Repertoár a jeho interpreti. In: DUKA, D. (ed.), SALVE, č. 2, roč. 24 (2014).

JONÁŠOVÁ, M., Antonio Caldara im Kontext seiner Zeit, Hudební věda, roč. LIII, 2001, č. 3-4.

KAPSA, V., Hudebníci hraběte Morzina. Příspěvek k dějinám šlechtických kapel v Čechách v době baroka, Etnologický ústav Akademie věd ČR, Kabinet hudební historie, Praha 2010.

KOHLHASE, T., Vorwort zum Magnificat C-Dur. In: ZELENKA, J.D., Die fünf Psalmen 109-113 (110-115) und das Magnificat, Partirur, Carus-Verlag, Tübingen 1983.

KROMBACH, G., Die Magnificat-Kompositionen von Johann Joseph Fux. In: HOCHRADNER, T. et al. (ed.), Fux-Forschung, Standpunkte und Perspektiven, Bericht des wissenschaftlichen Symposions auf Schloss Seggau 14.-16. Oktober 2005, Tutzing 2008.

MAUL, M., Vorwort. In: KUHNAU, J., Magnificat, Pfefferkorn Musikverlag, Leipzig 2014.

NIUBÒ, M., Giovanni Battista Pergolesi in Eighteenth-Century Bohemia, Studi Pergolesiani, 8, Bern 2012.

PUŠOVÁ, R., Zelenkovo dvojí Magnificat a dobová tendence ve vývoji této formy, bakalářská práce, Ústav hudební vědy, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Brno 2005.

ROMAGNOLI, A., „Una musica grandiosa“. Italská chrámová hudba 17. a 18. století v českých fondech. In: HEROLD, V., PÁNEK, J. (ed.), BAROKO V ITÁLII – BAROKO V ČECHÁCH. Sborník příspěvků z italsko-českého sympozia 19.-21. dubna 1999, FILOSOFIA, Praha 2003.

REICH, W., Jan Dismas Zelenka als Schüler von Johann Joseph Fux. In: FLOTZINGER, R. (ed.), J. J. FUX – Symposium Graz ´91, Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, Graz 1992.

SCHLAGER, K., KIRSCH, W., Magnificat. In: FINSCHER, L. (ed.), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 5, Bärenreiter, Kassel 1996.

SCHROEDER, F., TOMMASO ALBINONI: Magnificat. In: ALBINONI, T., Magnificat,
Edition Eulenburg, Zürich 1968.

STEINER, R. et al., Magnificat. In: SADIE, S. (ed.), THE NEW GROVE Dictionary of Music and Musicians, Second Edition, Vol. 15, Mackmillan Publishers Limited 2001.

STOCKIGT, J. B., Jan Dismas Zelenka (1679-1745); Český hudebník na drážďanském dvoře, Vyšehrad, Praha 2018.

STOCKIGT, J. B., The Court of Saxony-Dresden. In: OWENS, S. et al. (edd.), Music at German Courts 1715-1760, The Boydell Press, Woodbridge 2011.

STRAKA, V., Šimon Brixi. In: BRIXI, Š., Magnificat, Partitura, Musica antiqua bohemica, Supraphon, Praha 1982.

TALBOT, M., Antonio Vivaldi, Vyšehrad, Praha 2014.

TALBOT, M., Prefazione generale. In: VIVALDI, A., Magnificat, Edizione critica, RICORDI, Milano 2001.

THIELEMANN, A., Vorwort. In: TELEMANN, G.Ph., Magnificat in C, Carus-Verlag, Stuttgart 2017.

VEVERKA, K., Mešní tvorba Antonia Caldary v Praze, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, Praha 2011.

ZELENKA, J.D., Die fünf Psalmen 109-113 (110-115) und das Magnificat, Partirur, Carus-Verlag, Tübingen 1983.

ZELENKA, J.D., Psalmi et Magnificat, Partitura, Supraphon, Praha 1971.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html