Animace na periférii
Thesis title in Czech: | Animace na periférii |
---|---|
Thesis title in English: | Animation on the Periphery |
Key words: | orální historie|animační studia|normalizace|Kamil Pixa|historie českého animovaného filmu|česká animace |
English key words: | History of Czech animation|oral history|animation studies|normalisation period|Kamil Pixa |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.01.2019 |
Date of assignment: | 28.01.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 30.01.2019 |
Date and time of defence: | 05.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 15.08.2019 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. Mgr. Jiří Kubíček |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat fenoménem nedílně spjatým s historií české animace, a to s otázkou zdánlivé autonomie domácí filmové animované tvorby v období tzv. normalizace. Historicky bude situována do období fungování ředitele Krátkého filmu Kamila Pixy, tedy do let 1969-1985, během nichž došlo mj. k do centralizaci produkce animovaných snímků do „Nové budovy“ na Barrandově (1982). Šíře vytyčeného pole bude upravena podle výsledků základního výzkumu do užšího zacílení a pravděpodobně vykrystalizuje do zaměření na jedno dílčí pracoviště (např. tzv. Čiklovka apod.). Práce ve studiu či studiích animovaného filmu bude představena jako součást státního kinematografického průmyslu, na němž závisela jak z pohledu zisku zakázek, tak z perspektivy kontrolních mechanismů propojených s produkcí krátkometrážní i dlouhometrážní snímků, přičemž zdůrazní klíčové momenty spjaté s přípravou fázi. Diplomová práce se dle možností se pokusí odpovědět na výzkumné otázky týkající se schvalování a následného zpracování námětů, vztahu režiséra vůči dramaturgovi, vedoucímu tvůrčí jednotky, popřípadě vedoucímu produkce, nebo i režiséra vůči realizačnímu týmu na konkrétní sérii příkladů, nebo v případě hojnosti archivního materiálu, na jedné podrobné případové studii. Bakalářská práce se pokusí naznačit obraz filmové animované tvorby v daném dobovém diskurzu vycházejícího z propojení dvou možně protichůdných pohledů, a to vnější perspektivy „shora“ na organizační struktury státního filmu a s pohledem „zdola“ ze samotného tvůrčího pracoviště. Cílem bude poskytnout jedno z mála podloží pro další možné bádání v historii českého animovaného filmu. Metodologicky se práce bude pohybovat v oblasti nové filmové historie a bude se opírat o metodu diskursivního nového institucionalismu za přispění podkladů ze studia produkční kultury. Historický výzkum se bude opírat o postupy orální historie, které budou podepřeny především vyhledanými informacemi v archivních fondech a sbírce orální historie Národního filmového archivu, Archivu Barrandov Film Studios a případě v archivu Krátkého filmu a osobních fondů uložených u pamětníků. Vzhledem k tomu, že k tomuto tématu existuje velmi omezena primární literatura, budu vycházet především z literatury sekundární a reflexe v tisku. |
References |
CALDWELL, John T. Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durnham: Duke University Press 2008. DUTKA, Edgar Scenáristika animovaného filmu. Praha: NAMU 2012 (3. vyd.). HUTTON, Patrick H. The Memory Phenomenon in Contemporary Historical Writing How the Interest in Memory Has Influenced Our Understanding of History. New York: Palgrave Macmillan 2016. KAČOR, Miroslav – PODHRADSKÝ Michal – MERTOVÁ Michaela, Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People – MF 2010. PECKOVÁ, Barbora, Lucie RAJLOVÁ a Jiří PEŠEK. Historie zrozená z rozhovoru: interview ve výzkumu soudobých dějin. Vydání I. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy 2018. SCHMIDT, Vivien A. Taking ideas and discourse seriously: explaining change through discursive institutionalism as the fourth „new institutionalism“. European Political Science Review 2, 2010, č. 1, s. 1– 25. SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004. SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945–1970. Praha: Národní filmový archiv 2016. WELLS, Paul. Understanding Animation. London: Routledge 1998. Monografie a memoáry výrazných tvůrců českého animovaného filmu Katalogy festivalů a výstav animovaného filmu |