Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Motiv skryté tváře v malířství
Thesis title in Czech: Motiv skryté tváře v malířství
Thesis title in English: Theme of a hidden face in painting
Key words: Antropomorfní krajina|Guiseppe Arcimboldo|anamorfóza|manýrismus|antropomorfismus|Europa regina|Matthias Merian|Leonardo da Vinci|Francois Niceron
English key words: Antropomorphic landscape|Guiseppe Arcimboldo|anamorphoses|antropomorphism|manierism|Europa regina|Matthias Merian|Leonardo da Vinci|Francois Niceron
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.01.2019
Date of assignment: 24.01.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.01.2019
Date and time of defence: 08.09.2020 09:00
Date of electronic submission:31.07.2020
Date of proceeded defence: 08.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Martin Mádl, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat fenoménem antropomorfních prvků v malířství, které se například objevují v dílech Andrea Mantegny a to v mracích modelovaných do podoby lidského obličeje nebo postavy, či v obrazech zobrazujících antropomorfní krajinu, komponovanou do podoby tváře. Práce se pokusí o kategorizaci různých projevů tohoto fenoménu, které budou ilustrovány konkrétními příklady, a o jejich interpretaci.
The bachelor thesis is focused on the phenomenon of anthropomorphic elements in painting, which appear for example in Andrea Mategna works, in his paintings of clouds with shapes of human face or figure, or in paintings of anthropomorphic landscape, which looks like a face. The thesis will attempt to categorise different displays of this phenomenon and its interpretation, which will be illustrated by concrete examples.
References
Albert Kutal: Andrea Mantegna. Praha 1958
Ernst Gombrich: Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha 1960
Pavel Preis: Guiseppe Arcimboldo. Praha 1967
Andreas Hauser: Andrea Mantegnas „Wolkenreiter“: Manifestationen von kunstloser Natur oder Ursprung von vexierbildhafter Kunst? In: Gerhart von Graevenitz, Stefan Rieger, Felix Thürlemann (eds.), Die Unvermeidlichkeit der Bilder, Tübingen, 2001
Michel Weemans: Herri met de Bles’s sleeping peddler: an exegetical and anthropomorphic landscape, The Art Bulletin, Vol. 88, Iss. 3, pp. 459–481.
Walter Melion, Bret Rothstein, Michel Weemans (eds.), The Anthropomorphic Lens: Anthropomorphism, Microcosmism and Analogy in Early Modern Thought and Visual Arts, Leiden: Brill, 2015.
Justus Lange, Julia Carrasco: Kunst und Illusion. das Spiel mit dem Betrachter, Petersberg 2016
Jean-Hubert Martin: Une image peut en cacher une autre: Arcimboldo, Dali, Raetz: Galeries Nationales. Grand Palais 2009
Joscelyn Godwin: Athanasius Kircher: Renaissance man and the quest for lost knowledge. London 1979
Camille Fiore: Athanasius Kircher (1602-1680) and Landscape between Antiquity, Science and Art in the Seventeenth Century. Czech & Slovak Journal of Humanities. 2016, Issue 3, p79-95. 17p.
Jaroslav Anděl: Očima Arcimboldovýma. Praha 1997
Martin Kemp: Leonardo. Život a práce světově proslulého génia Leonarda da Vinci, Praha 2009.
Václav Hollar: výstava k 400. výročí narození českého kreslíře a rytce doby baroka. Západočeské muzeum v Plzni 2007
Leonardo da Vinci: Úvahy o malířství. Praha 1994
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html