Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Motivace seniorů ke vzdělávání na Virtuální Univerzitě třetího věku
Thesis title in Czech: Motivace seniorů ke vzdělávání na Virtuální Univerzitě třetího věku
Thesis title in English: Motivation of the Elderly for Education at the Virtual University of the Third Age
Key words: bariéry ve vzdělávání|celoživotní učení|motivace seniorů ke vzdělávání|stárnutí|stáří|Virtuální Univerzita třetího věku|vzdělávání seniorů
English key words: ageing|barriers in education|education of elderly|lifelong learning|motivation of elderly for education|old age|Virtual University of Third Age
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.01.2019
Date of assignment: 24.01.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.01.2019
Date and time of defence: 10.09.2019 10:00
Date of electronic submission:03.08.2019
Date of proceeded defence: 10.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce bude analýza motivace seniorů ke studiu na Virtuální Univerzitě třetího věku (dále jen VU3V). Mezi hlavní východiska práce patří koncept aktivního stárnutí. V práci budou reflektovány potenciální fyzické, psychické a sociální změny ve stáří související se vzděláváním. V úvodní části se práce zaměří především na specifika a funkce vzdělávání seniorů. Dále se práce bude zabývat motivací seniorů ke vzdělávání, tj. takové cílové skupiny, v níž členové mají přes shodné také specifické rysy, jako jsou např. různé zkušenosti, dovednosti nebo vzdělání. Práce charakterizuje fungování Virtuální Univerzity třetího věku, tj. organizaci vzdělávacích středisek, podmínky pro studium a nabídku virtuálních kurzů. Kvantitativní šetření bude realizováno formou dotazníků, které budou rozdány studentům VU3V v konzultačních střediscích v okrese Strakonice. Cílem šetření bude identifikovat hlavní motivy seniorů pro studium na VU3V v okrese Strakonice.

Předběžná struktura práce:

1 Stárnutí a stáří
1.1 Vymezení stáří
1.2 Periodizace stáří
1.3 Hlavní fyzické, psychické a sociální změny ve stáří
2 Vzdělávání seniorů
2.1 Vzdělávání seniorů jako součást celoživotního učení
2.2 Význam a funkce vzdělávání seniorů
2.3 Specifika vzdělávání seniorů
2.4 Motivace seniorů k účasti na vzdělávání
2.5 Bariéry ovlivňující vzdělávání seniorů
3 Univerzita třetího věku
3.1 Virtuální univerzita třetího věku
3.2 Historie VU3V
3.3 Vzdělávací konzultační střediska VU3V
3.4 Nabídka virtuálních kurzů VU3V
4 Empirické šetření: Motivace účastníků ke vzdělávání na VU3V v okrese Strakonice
References
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF, eds. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4.

BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2580-2.

CROSS, K. Patricia. Adults as learners: increasing participation and facilitatins learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1981. ISBN 978-1-55542-445-7.

ESCUDER-MOLLON, Pilar. Modelling the Impact of Lifelong Learning on Senior Citizens’ Quality of Life. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012, 46, 2339-2346 [cit. 2018-03-27]. ISSN 1877‑0428. Dostupné prostřednictvím Science Direct z doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.481. Dostupné také z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042812016102.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.

HYKLOVÁ, Eva. Virtuální univerzita třetího věku [online]. Olomouc, 2014 [cit. 2018-08-09]. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Fakulta filozofická. Vedoucí práce: PhDr. Et Mgr. Naděžda ŠPATENKOVÁ, Ph.D. Dostupné z:https://theses.cz/id/eeeozs/BDP_Hyklova_Eva.pdf

KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.

KOVALDOVÁ, Nela. Vzdělávání očima účastníku virtuální univerzity třetího věku [online]. Brno, 2014 [cit. 2018-07-06]. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Vedoucí práce: doc. PhDr. Dana KNOTOVÁ, Ph.D. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/ufae3/DIPLOMOVA_PRACE.pdf.

KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, eds. Nové trendy ve vzdělávání seniorů: [česko-polsko-slovenské studie z andragogiky a sociální gerontologie] = Nowe trendy w edukacji seniorów: [Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej]. Banská Bystrica: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4.

NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-830-6.

ONDRÁKOVÁ, Jana, Věra TAUCHMANOVÁ, Kamil JANIŠ, Stanislava PAVLÍKOVÁ a Vladimír JEHLIČKA. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.

SWINDELL, Rick. U3A Online: A Virtual University of the Third Age for Isolated Older People. Brisbane: International Journal of Lifelong Education [online]. 2002, 21(5), 414-29 [cit. 2018-10-30]. ISSN 0260–1370. Dostupné prostřednictvím Academic Search Ultimate z doi:10.1080/02601370210156727.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

Univerzita třetího věku při PEF ČZU [online]. Praha: Univerzita třetího věku při PEF ČZU, © 2013–2018 [cit. 10.08.2018]. Dostupné z: https://e-senior.czu.cz/.

VIDOVIĆOVÁ, Lucie a Eva GREGOROVÁ. Mainstreaming věku jako strategie managementu populací se stárnoucí demografickou strukturou [online]. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno, 2007 [cit. 2018-07-28]. ISBN 978-80-87007-57-0. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/40365092_Mainstreaming_veku_jako_strategie_managementu_populaci_se_starnouci_demografickou_strukturou?enrichId=rgreq-60955d9ef2ff20254f05cc220694da06XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzQwMzY1MDkyO0FTOjE5Nzc4NDM3MzMzODEyNUAxNDI0MTY2ODc3OTk0
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html