Hudební etnografie pražské katolické scholy
Thesis title in Czech: | Hudební etnografie pražské katolické scholy |
---|---|
Thesis title in English: | Music ethnography of Prague catholic choir |
Key words: | etnomuzikologie|schola|liturgie|katolická církev|inkluzivnost|funkce hudby |
English key words: | ethnomusicology|choir|liturgy|catholic church|inclusivity|music function |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Musicology (21-UHV) |
Supervisor: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.01.2019 |
Date of assignment: | 07.01.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 14.01.2019 |
Date and time of defence: | 03.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.06.2019 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Mgr. Marian Šidlo Friedl, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Guidelines |
Ve své práci hudebně etnografickou metodou popíši fungování pražské katolické scholy Rytmig působící u kostela sv. Ignáce na Karlově náměstí a zaměřené na současnou křesťanskou populární hudbu. Prostřednictvím etnomuzikologického výzkumu, tedy z pozice aktivního participanta se pokusím porozumět smyslu této hudební aktivity z perspektivy aktérů a naznačit možnosti její kulturní interpretace. Vedle zúčastněných a nezúčastněných pozorování budu další data získávat formou rozhovorů se členy scholy a doplňkově i s dalšími účastníky bohoslužby, kteří se během liturgie stávají nedílnou součástí performancí. Zaměřím se na repertoár a jeho vnímání aktéry samými, obcí věřících, ale i duchovní správou ve vztahu k oficiálním církevním stanovám a zvyklostem týkajících se katolické liturgické hudby. Dále se budu ptát na nároky a kritéria nácviku hudby, v čem členové scholy vidí cíl a účel svého nácviku, jaká je funkce hudebních performancí v daném prostředí, a také jaký je vztah jednotlivých členů mezi sebou a k danému typu performance a jaké je vnímání celkového smyslu společného hudebního setkávání. |
References |
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. KRÜGER, Simone. Ethnography in the Performing Arts. A Student Guide [online]. heacademy.ac.uk. Liverpool: Palatine, 2008. Dostupný z www:https://www.heacademy.ac.uk/system/files/ethnography-in-the-performing-arts-a-student-guide.pdf. NEDĚLKA, Michal. Mše v soudobé české hudbě. Praha: Karolinum, 2005. NEKOLA, Anna, WAGNER, Tom. Congregational music-making and community in a mediated age. New York: Routledge, 2015. NETTL, Bruno. The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts, Champaign:University of Illinois Press, 2015. SEIDLOVÁ, Veronika. Kdo zpívá židovsky aneb Hlas jako prostředek performance židovských identit v pražských synagogách a modlitebnách. Diplomová práce, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Praha, 2009. SHELEMAY KAUFMAN, Kay. Musical Comunities: Rethinking the Collective in Music. Journal of the American Musicological Society. 2011, Vol. 64, No. 2. S. 349-390. TURINO, Thomas. Music as social life. Chicago: University of Chicago Press, 2008. |