Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hudební etnografie pražské katolické scholy
Thesis title in Czech: Hudební etnografie pražské katolické scholy
Thesis title in English: Music ethnography of Prague catholic choir
Key words: etnomuzikologie|schola|liturgie|katolická církev|inkluzivnost|funkce hudby
English key words: ethnomusicology|choir|liturgy|catholic church|inclusivity|music function
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.01.2019
Date of assignment: 07.01.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.01.2019
Date and time of defence: 03.09.2019 09:00
Date of electronic submission:28.06.2019
Date of proceeded defence: 03.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Marian Šidlo Friedl, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Guidelines
Ve své práci hudebně etnografickou metodou popíši fungování pražské katolické scholy Rytmig působící u kostela sv. Ignáce na Karlově náměstí a zaměřené na současnou křesťanskou populární hudbu. Prostřednictvím etnomuzikologického výzkumu, tedy z pozice aktivního participanta se pokusím porozumět smyslu této hudební aktivity z perspektivy aktérů a naznačit možnosti její kulturní interpretace. Vedle zúčastněných a nezúčastněných pozorování budu další data získávat formou rozhovorů se členy scholy a doplňkově i s dalšími účastníky bohoslužby, kteří se během liturgie stávají nedílnou součástí performancí. Zaměřím se na repertoár a jeho vnímání aktéry samými, obcí věřících, ale i duchovní správou ve vztahu k oficiálním církevním stanovám a zvyklostem týkajících se katolické liturgické hudby. Dále se budu ptát na nároky a kritéria nácviku hudby, v čem členové scholy vidí cíl a účel svého nácviku, jaká je funkce hudebních performancí v daném prostředí, a také jaký je vztah jednotlivých členů mezi sebou a k danému typu performance a jaké je vnímání celkového smyslu společného hudebního setkávání.
References
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
KRÜGER, Simone. Ethnography in the Performing Arts. A Student Guide [online]. heacademy.ac.uk. Liverpool: Palatine, 2008. Dostupný z www:https://www.heacademy.ac.uk/system/files/ethnography-in-the-performing-arts-a-student-guide.pdf.
NEDĚLKA, Michal. Mše v soudobé české hudbě. Praha: Karolinum, 2005.
NEKOLA, Anna, WAGNER, Tom. Congregational music-making and community in a mediated age. New York: Routledge, 2015.
NETTL, Bruno. The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts, Champaign:University of Illinois Press, 2015.
SEIDLOVÁ, Veronika. Kdo zpívá židovsky aneb Hlas jako prostředek performance židovských identit v pražských synagogách a modlitebnách. Diplomová práce, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Praha, 2009.
SHELEMAY KAUFMAN, Kay. Musical Comunities: Rethinking the Collective in Music. Journal of the American Musicological Society. 2011, Vol. 64, No. 2. S. 349-390.
TURINO, Thomas. Music as social life. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html