Gamelan jako aktér: Život javánského gamelanu v Praze
Thesis title in Czech: | Gamelan jako aktér: Život javánského gamelanu v Praze |
---|---|
Thesis title in English: | Gamelan as an Actor: Life of Javanese Gamelan in Prague |
Key words: | gamelan|karawitan|actor-network teorie |
English key words: | gamelan|karawitan|actor-network theory |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Musicology (21-UHV) |
Supervisor: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.01.2019 |
Date of assignment: | 08.01.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 14.01.2019 |
Date and time of defence: | 03.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 30.06.2019 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Mgr. Marian Šidlo Friedl, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Guidelines |
Po prohlášení nezávislosti Indonésie roku 1945 se stal z hudby a umění gamelanu předmět kulturní diplomacie země s okolním světem. Předmětem práce je objasnit, jak se se dvěma sety gamelan nástrojů, které se na území České republiky nachází, od dob jejich přivezení zacházelo. V článku Social Life of Musical Instruments (2012) prosazuje etnomuzikolog Elliot Bates koncept myšlení skrze nástroje – ve srovnání s organologií 19. stol. se v tomto přístupu na nástroj nenahlíží pouze skrze jeho fyzickou stránku, jako na velikost či váhu, ale upřednostňuje se jejich role v sociálním prostředí, ve kterém jsou využívány. Každý hudební nástroj se tak v souladu s tzv. actor-network theory stává subjektem či aktérem, spíše než jen objektem našeho výzkumu. Z důvodu omezeného množství českých zdrojů týkajících se této problematiky budu využívat různých metod výzkumu, jako dělání rozhovorů s lidmi, kteří přišli do kontaktu s těmito nástroji a jejich percepcí gamelan nástrojů, dále využívání nezveřejněných materiálů archivu Náprstkova muzea asijských, afrických a amerických kultur v Praze a v neposlední řadě pravidelných návštěv setkání zájemců o hru na gamelan, které pod vedením Václava Kalivody probíhají na Velvyslanectví Indonéské republiky v Praze. Cílem práce je porozumět sociálnímu životu obou setům gamelan nástrojů jako aktérů společenských a zvukových událostí. |
References |
APPADURAI, Arjun. The Social Life of Things: Commodities in cultural perspective. University of Pennsylvania, 1986. ISBN 0-521-32351-7. BATES, Eliot. Actor-network Theory and Organology. In Journal of the American Musical Instrument Society, 2018, pp. 44. BATES, Eliot. The Social Life of Musical Instruments. In Ethnomusicology. Vol. 56, No. 3, 2012, pp. 363-395. BRINNER, Benjamin. Knowing music, making music: Javanese Gamelan and the Theory of Musical Competence and Interaction. The University of Chicago Press, 1995. JURKOVÁ, Zuzana. Javánský gamelan na zámku v Liběchově. In Nový Orient, 1991, č. IV. KARTOMI, Margaret J. On concepts and classifications of musical instruments. Chicago and London: University of Chicago Press, 1990. Chicago studies in ethnomusicology. ISBN 0-226-42549-5. LATOUR, Bruno. Mixing Humans and Nonhumans Together: The Sociology of a Door-Closer. Social Problems, Vol. 35, No. 3, 1988, pp. 298–310. MATOUŠEK, Vlastislav. Prostor tolerance intonačních odchylek ladění gamelanu v Liběchově. In Živá hudba, 2002 [online]. Dostupný zhttp://ziva-hudba.info/article.php?id=164 [cit. 03. 12. 2018] SUMARSAM. Javanese Gamelan and The West. University of Rochester Press, 2013. ISBN 978-1-58046-523-6. PICKVANCE, Richard. A gamelan manual: A player's guide to the central Javanese gamelan. Jaman Mas Books, 2005. ISBN 0-955-02950-3. |