Pojem aspektového vidění a jeho uplatnění v teorii metafory
Thesis title in Czech: | Pojem aspektového vidění a jeho uplatnění v teorii metafory |
---|---|
Thesis title in English: | The concept of aspect-seeing and its application in metaphor theory |
Key words: | metafora|aspektové vidění|vidění jako|představivost|Marcus Hester|Paul Ricoeur |
English key words: | metafora|aspektové vidění|vidění jako|představivost|Marcus Hester|Paul Ricoeur |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.01.2019 |
Date of assignment: | 03.01.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 10.01.2019 |
Date and time of defence: | 02.09.2021 14:30 |
Date of electronic submission: | 11.08.2021 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Tomáš Kulka, Ph.D. |
Guidelines |
Ústředním tématem této diplomové práce je teorie metafory Marcuse Hestera, opírající se o teorii významu a zkoumání zkušenosti aspektového vidění Ludwiga Wittgensteina. Inspiraci k aplikaci Wittgensteinovy analýzy na problematiku metafory ovšem Hester nenalezl u samotného rakouského filozofa, ale u amerického filozofa a estetika Virgila Aldriche. Aldrich totiž ve svých textech rozvinul úvahu o estetické zkušenosti jako o zkušenosti vidění jako (nalezení aspektu). Tento typ zkušenosti pak Aldrich vztahuje i na případ slovesných umění, která sice přímo nenabízejí vizuální materiál pro typickou realizaci zkušenosti aspektu, přesto se ale i v jejich případě ukazuje uplatnění pojmu vnímání aspektu jako produktivní. Práce tak bude sledovat myšlenkový posun od původních Wittgensteinových úvah o jazyce a vidění jako (ochuzených o estetickou dimenzi), směrem k Aldrichovi a dále k Hesterově teorii o procesu interpretace, oceňování či prožitku metaforického výroku. Pozornost bude věnována zejména Hesterovu vysvětlení tohoto procesu jakožto zkušenosti nacházející se na pomezí uplatnění běžné jazykové kompetence (snahy o uplatnění běžných pravidel jazykového systému) a kvazi-percepčního prožitku. Cílem práce bude pak posouzení přiměřenosti Hesterovy teorie vůči vlastním Wittgensteinovým myšlenkám, které prezentoval ve svých Filosofických zkoumáních. |
References |
ALDRICH, Virgil C. Filozofia umenia. Přeložil Marian VÁROSS. Bratislava: Tatran, 1968. HESTER, Marcus B. The meaning of poetic metaphor: an analysis in the light of Wittgenstein's claim that meaning is use. Paris: Mouton, 1967. MULHALL, Stephen. On Being In The World: Wittgenstein And Heidegger On Seeing Aspects London and New York: Routledge, 1990. RICOEUR, Paul. The rule of metaphor: Multi-disciplinary studies of the creation of meaning in language. Buffalo: University of Toronto Press, 1977. WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1993. |