Rovné příležitosti ve vzdělávání v diskurzu českých médií
Thesis title in Czech: | Rovné příležitosti ve vzdělávání v diskurzu českých médií |
---|---|
Thesis title in English: | Equal Educational Opportunities in Czech Media Discourse |
Key words: | Rovné příležitosti ve vzdělávání|mediální diskurz|obsahová analýza |
English key words: | Equal opportunities in education|media discourse|content analysis |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (21-KSOC) |
Supervisor: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.12.2018 |
Date of assignment: | 21.01.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.01.2019 |
Date and time of defence: | 03.09.2019 08:30 |
Date of electronic submission: | 30.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jan Sládek, Ph.D. |
Guidelines |
Východiska:
Z šetření OECD vyplývá, že volba vzdělávací cesty žáků je v České republice výrazně ovlivněna jejich rodinným zázemím, ale dle průzkumu CVVM se téměř tři čtvrtiny obyvatel ČR domnívá, že každému je umožněno dosáhnout vzdělání odpovídající jeho schopnostem. Jedním z významných činitelů ve veřejné diskusi a utváření veřejného mínění o vzdělávání jsou zprávy v mainstreamových médiích. Přispívá mediální obraz rovných příležitostí ve vzdělávání k nesouladu mezi veřejným míněním a výsledky šetření OECD? Cíle: Hlavním záměrem práce je zjistit jakým způsobem a v jakém kontextu média referují o problematice rovných příležitostí ve vzdělávání a jaké názory jsou v nich reprezentovány. Nakolik se problematice věnují jako celku či zmiňují jen určitá témata, nebo zda používají ustálený způsob, kterým o rovných příležitostech ve vzdělávání pojednávají. Metodika: V rámci zpracování práce budou analyzovány texty ve vybraných celostátních médiích za období jednoho roku dostupné z databáze Newton Media. Články budou vyhledávány a vybírány na základně zvolených klíčových slov pokrývajících problematiku rovných příležitostí na vzdělání. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy zjistím četnosti jednotlivých témat a rozsah, kterým jim média věnují. Na zastoupení názorů a způsob jakým jsou prezentovány, se zaměřím v kvalitativní analýze. V diskurzivní analýze se budu věnovat širšímu kontextu zpráv, a zda média neužívají ustálená spojení, vzorce či mechanismy, kterými o tématu referují. Charakteristika závěrů: Závěry práce by měly kvantifikovat zastoupení zvolených kategorií v rámci zkoumané problematiky a pestrost prezentovaných názorů. Na jejich základě se pokusím zjistit, jestli v mediálním prostředí existují obecnější vzorce či ustálená spojení, jež jsou v souvislosti s referováním o rovných příležitostech ve vzdělávání používány. |
References |
Bourdieu, P. (1990). Reproduction in education, society, and culture. London : SAGE.
Cohen, J. L., ed. (2010). Teachers in the news: a critical analysis of one US newspaper’s discourse on education, 2006-2007. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(1), 105–119. https://doi.org/10.1080/01596300903465450 Croteau, David & Hoynes, William. (2014). Media/Society: Industries, Images, and Audiences. Los Angeles : SAGE. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. (2011). Praha : Karolinum. Greenberg, J. (2004). Tories, teachers and the media politics of education reform: news discourse and the 1997 Ontario teachers’ strike. Journalism Studies, 5(3), 353. McQuail, Denis. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. (2006). Praha : Academia. Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. (2010). Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. Schneiderova, S. (2015). Analyza diskurzu a mediální text. Praha : Karolinum. Schulz, W. & Riefová I. (2011). Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum Thomas, S. (2003). „The Trouble with Our Schools": a media construction of public discourses on Queensland schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 19. Thomas, S. (2006). Education Policy in the Media: Public Discourses on Education. Post Pressed. Walterová, E. (2010). Školství - věc (ne)veřejná? : názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha : Nakladatelství Karolinum. |