Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kvalita vysokoškolské výuky z pohledu studentů
Thesis title in Czech: Kvalita vysokoškolské výuky z pohledu studentů
Thesis title in English: Quality of teaching from students´ point of view
Key words: Kvalita výuky|student|hodnocení|výukové metody|přednáška|aktivizace|přechod na vysokou školu
English key words: Teaching quality|student|evaluation|teaching methods|lecture|activation|transition to high school
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.12.2018
Date of assignment: 20.12.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.05.2019
Date and time of defence: 13.06.2019 10:00
Date of electronic submission:13.05.2019
Date of proceeded defence: 13.06.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměřuje na kvalitu vysokoškolské výuky z pohledu studentů. Teoretická
část je zaměřena na hledání dosud vytvořených kritérií kvality složek výuky, do kterých patří
student, učitel, výukové formy a metody, a čerpá z monografií i empirických výzkumů.
V empirické části byly získány pomocí kvalitativně zaměřené výzkumné sondy představy
studentů o podobě kvality jednotlivých složek výuky. Účelem práce je rozšířit povědomí o
studentských požadavcích na kvalitu a docílit tím vyšší spokojenosti s kvalitou výuky jak u
studentů, tak u vyučujících.
References
1. AMANIADOU, K. a M. CLARO. 21st Century Skills and Competences for
New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working
Papers [online]. Paříž: OECD Publishing, 2009, 2009, 41(1) [cit. 2019-02-11].
DOI: https://doi.org/10.1787/218525261154. ISSN 19939019. Dostupné z:https://www.oecd-ilibrary.org/education/21st-century-skills-and-competences-for-new-millennium-learners-in-oecd-countries_218525261154
2. BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha:
Výzkumný ústav pedagogický v Praze, c2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
3. BARTÁKOVÁ, Irena, Martin CHVÁL a Patrícia MARTINKOVÁ. Predikční
validita zkoušek zakončujících středoškolské vzdělávání a přijímacích testů na
vysoké školy. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha:
Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2018, 68(1), 66-85. ISSN 0031-3815.
4. BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Profesionalismus a kvalita vysokoškolské
výuky. Technológia vzdelávania: vedecko - pedagogický časopis s informačnou
prílohou. Nitra: Únia Didacta Slovaca, 2009, 17(9), 11-[17]. ISSN 1335-003X
5. BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Základy vysokoškolské didaktiky. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Studijní opora. ISBN 978-80-244-
4818-3. Učební text pro vysokou školu. Univerzita Palackého.
6. CEJPEK, Václav, GAVALCOVÁ, Tatiana, NANTLOVÁ, Soňa, PABIAN, Petr,
RAJMON, Radko, VÁLOVÁ, Lenka. Jak rozvíjet kvalitní vysokoškolské
vzdělávání: Doporučení pro vyučující, vedení škol a vzdělávací politiku. 1.
Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 7, Praha 1,
2014. ISBN 978-80-87601-22-8.
7. CROSBY, R.M. Harden, Joy. AMEE Guide No 20: The good teacher is more
than a lecturer - the twelve roles of the teacher. Medical Teacher [online]. 2009,
22(4), 334-347 [cit. 2019-05-06]. DOI: 10.1080/014215900409429. ISSN 0142-
159X. Dostupné z:
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/014215900409429
8. DONALD, Janet G. a D. Brian DENISON. Quality Assessment of University
Students. The Journal of Higher Education [online]. 2016, 72(4), 478-502 [cit.
2019-02-27]. DOI: 10.1080/00221546.2001.11777109. ISSN 0022-1546.
Dostupné z:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00221546.2001.11777109
9. FISCHER, Jakub a Kristýna VLTAVSKÁ a kolektiv. EUROSTUDENT VI:
Základní výsledky šetření postojů a životních podmínek studentů vysokých škol
v České republice [online]. Praha, 2016 [cit. 2019-01-03]. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/TF/Analyticke_materialy/Eurostudent/E
_VI_zaverecna_zprava.pdf
10. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozšířené české vydání.
Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
11. HÉNARD, Fabrice a Deborah ROSEVEARE. Fostering quality teaching in
higher education: policies and practices : IMHE guide for higher education
institutions. Paris: Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj, 2012.
12. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Třetí
vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
13. HENDRY, Graham, Miriam FROMMER a Richard A. WALKER.
Constructivism and Problem-based Learning. Journal of further and higher
education. London: National Association of Teachers in Further and Higher
Education, 1999, 23(3), 359-371. ISSN 0309-877X.
14. HOLMEGAARD, Henriette Tolstrup, Lars M. ULRIKSEN a Lene Moller
MADSEN. The Process of Choosing What to Study: a Longitudinal Study of
Upper Secondary Students' Identity Work When Choosing Higher Education.
Scandinavian journal of educational research. [Abingdon, Oxfordshire]:
Routledge, 2014, 58(1), [21]-40. ISSN 0031-3831.
15. HUČÍN, Jan, ed. Motivace, priority a kvalita uchazečů o VŠ studium: Vybraná
zjištění z projoektu Vektor a Národní srovnávací zkoušky. online: Scio, 2013.
Dostupné také z:
https://www.scio.cz/download/analyzy/souhrn_poznatku_Vektor_uchazeci.pdf
16. HUSÁK, Jakub a Markéta VOLKÁNOVÁ. Faktory ovlivňující rozhodování
potencionálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v kontextu soudobé
znalostní společnosti. Orbis scholae. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 6(1),
53-67. ISSN 1802-4637.
17. CHLÁDEK, Marcel. Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné,
vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol
na období 2016-2020. In: MŠMT [online]. Praha, 2015, 25.2.2015 [cit. 2019-02-
20]. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/Jakub/DZ_2016_2020.pdf
18. JANÍK, Tomáš. Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobů jeho
užívání. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní
nakladatelství učebnic 1951-, 2012, 62(3), 244-261. ISSN 0031-3815.
19. JONES, Steven. Expectation vs experience: might transition gaps predict
undergraduate students’ outcome gaps?. Journal of further and higher education.
London: National Association of Teachers in Further and Higher Education,
2018, 42(7), 908-921. ISSN 0309-877X.
20. KASÍKOVÁ, Hana. Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako
zdroj jejího rozvoje: Higher education science and theory of teacher education as
a source for the development. Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku.
Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2015, 23(1), 36-56. ISSN 2533-
4433.
21. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3.,
rozšířené a aktualizované. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6.
22. KASÍKOVÁ, Hana. Proměna vysokoškolské výuky: Transforming higher
education classrooms : zkušenost s využitím kooperativních skupin : cooperative
learning groups experience. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických
věd FF MU Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 20(2), 81-103. ISSN
1803-7437.
23. KONEČNÝ, Tomáš, Josef BASL a Jan MYSLIVEČEK. Přechod mezi střední a
vysokou školou a role různých modelů přijímacích řízení. Sociologický časopis
= Czech sociological review. Praha: Sociologický ústav (Akademie věd ČR),
2010, 46(1), 43-72. ISSN 0038-0288.
24. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve
výuce. Brno: Barrister & Principal (nakladatelství), 2007. ISBN 978-80-87029-
12-1.
25. KOUCKÝ, Jan a Radim RYŠKA. Reflexe vzdělání a uplatnění absolventů
vysokých škol: výsledky šetření REFLEX 2013. Praha: Středisko vzdělávací
politiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-
7290-813-4.
26. MAREŠ, Jiří a Šárka DOŠLÁ. Studentské posuzování kvality výuky na
celouniverzitní úrovni. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-075-3.
27. MAREŠ, Jiří. Publikovaní výsledku výzkumu a vykazování výsledků výzkumu
na českých vysokých školách. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a
praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2010, 60(3-4), 148-151. ISSN
0031-3815.
28. MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál (vydavatelství), 1998.
ISBN 80-7178-246-7.
29. MASARYK, Tomáš Garrigue. Přechod ze střední školy na školu vysokou:
[přednáška pro abiturienty a mladé akademiky]. 2. autoris. vyd. V Praze:
Studentská organisace národní demokracie, 1919. Knihovna studentské
organisace mladé generace národní demokracie, sv. I. ISBN (Brož.).
30. MATĚJŮ, Petr a Jakub FISCHER. Hlavní výsledky výzkumu akademických
pracovníků vysokých škol: Tisková konference MŠMT a projektu IPn Reforma
terciálního vzdělávání [online]. In: . 3.9.2009 [cit. 2019-01-24]. Dostupné z:
www.msmt.cz/file/8211_1_1
31. Matějů, Petr, Natalie Simonová, Jana Straková. 2005. „Výzkum studentů
prvních ročníků vysokých škol v České republice.“ Pp. 85-149 in Simonová,
Natalie (ed.), Petr Matějů. České vysoké školství na křižovatce. Investiční
přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Praha:
Sociologický ústav AV ČR. 263 s. ISBN 80-7330-072-9.
32. MOURALOVÁ, Magdalena a Alice TOMÁŠKOVÁ. Studijní neúspěšnost na
českých vysokých školách (a důvody, které k ní vedou). Aula: revue pro
vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého
školství, 2007, 15(1), 16-26. ISSN 2533-4433.
33. MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Praha:
MŠMT, 2014. Dostupné také z:
http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-
2020_web.pdf
34. Národní ústav odborného vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor
vzdělání: Obchodní škola: 63-51-J/01. Praha: MŠMT, 2009.
35. NQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education). 2015.
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher
Education Area. Brussels: ENQA. Accessed 24 April, 2018.
http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf.
36. PENNINGTON, Charlotte R., Elizabeth A. BATES, Linda K. KAYE a Lauren
T. BOLAM. Transitioning in higher education: an exploration of psychological
and contextual factors affecting student satisfaction. Journal of Further and
Higher Education [online]. 2017, 42(5), 596-607 [cit. 2019-02-27]. DOI:
10.1080/0309877X.2017.1302563. ISSN 0309-877X. Dostupné z:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0309877X.2017.1302563
37. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-
7178-978-X.
38. PODLAHOVÁ, Libuše. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané
kapitoly]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4217-5.
39. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník.
Vyd. 6. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
40. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-
7367-546-2.
41. RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro
vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 3. Praha: Portál (vydavatelství), 2007.
Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-257-7.
42. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké
škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha:
Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
43. RÝDL, K. K pojetí kvality ve školství a jejímu hodnocení. e-Pedagogium (on-
line), 2002, roč. 2, č. 1 - mimořádné. [cit. 2018-12-8]. Dostupné na www:
<http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/mimo/clanek18.htm>. ISSN 1213-7499.
44. SHARP, John G., Brian Colin HEMMINGS, Russell KAY, Barbara MURPHY
a Sam ELLIOTT. Academic boredom among students in higher education: a
mixed-methods exploration of characteristics, contributors and consequences.
Journal of further and higher education. London: National Association of
Teachers in Further and Higher Education, 2017, 41(5), 657-677. ISSN 0309-
877X.
45. SLAVÍK, Jan a Tomáš JANÍK. Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke
studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii
a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2012, 62(3), 262-286. ISSN
0031-3815.
46. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika: kompetence vysokoškolského
učitele, hodnocení výsledků výuky, psychologické zvláštnosti vysokoškoláků,
pedagogická komunikace a řešení zátěžových situací. Praha: Grada, 2012.
Pedagogika. ISBN 978-80-247-4054-6.
47. SOVÁK, Miloš. Učení nemusí být mučení. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1990. Knihy pro rodiče. ISBN 80-04-24306-1.
48. ŠAUEROVÁ, Markéta a Věra SCHÄTZOVÁ. Význam diagnostiky učebních
stylů v podpoře studia vysokoškolských studentů: The Signification of
Diagnostics of Learning Styles in Supporting of Study of University Students.
Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium
vysokého školství, 2013, 21(1), 20-45. ISSN 2533-4433
49. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Jana SEDLÁČKOVÁ, Ingrid
ČEJKOVÁ, Anna ŠMARDOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Jiří ZOUNEK. Pojetí
výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů: Beginning
university teachers and their approaches to teaching and professional self-
perception. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU
Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 21(1), 9-34. ISSN 1803-7437.
50. TOLLINGEROVÁ, Dana. Povolání vysokoškolského učitele v mezinárodním
srovnání: Česká republika. Praha: Centrum pro studium vysokého školství,
1999. ISBN 80-86302-13-X.
51. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a
aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3357-
9.
52. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Pedagogické vzdělávání vysokoškolských učitelů jako
aktuální potřeba. Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha:
Centrum pro studium vysokého školství, 2005, 13(3), 73-78. ISSN 2533-4433.
53. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha:
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-100-1.
54. VLK, Aleš, Jakub DRBOHLAV, Tomáš FLIEGL, Vladimír HULÍK, Šimon
STIBUREK a Václav ŠVEC. Studijní neúspěšnost na vysokých školách:
teoretická východiska, empirické poznatky a doporučení. Praha: Sociologické
nakladatelství (SLON), 2017. Studie, 124. svazek. ISBN 978-80-7419-248-7.
55. VOJTĚCH, Jiří a David KLEŇHA. Přechod absolventů středních škol
terciárního vzdělávání - 2017/18. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské
poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
2018.
56. WRIGHT, Gloria Brown. Student - Centered Learning in Higher Education.
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education [online].
2011, 2011, 23(3), 92-97 [cit. 2019-05-06]. ISSN 1812 - 9129. Dostupné z:
https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ938583.pdf
57. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o vysokých školách). In: Sbírka zákonů. 22. 4. 1998. ISSN
1211‐1244.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html