Kvalita vysokoškolské výuky z pohledu studentů
Thesis title in Czech: | Kvalita vysokoškolské výuky z pohledu studentů |
---|---|
Thesis title in English: | Quality of teaching from students´ point of view |
Key words: | Kvalita výuky|student|hodnocení|výukové metody|přednáška|aktivizace|přechod na vysokou školu |
English key words: | Teaching quality|student|evaluation|teaching methods|lecture|activation|transition to high school |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 20.12.2018 |
Date of assignment: | 20.12.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 13.05.2019 |
Date and time of defence: | 13.06.2019 10:00 |
Date of electronic submission: | 13.05.2019 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Guidelines |
Bakalářská práce se zaměřuje na kvalitu vysokoškolské výuky z pohledu studentů. Teoretická část je zaměřena na hledání dosud vytvořených kritérií kvality složek výuky, do kterých patří student, učitel, výukové formy a metody, a čerpá z monografií i empirických výzkumů. V empirické části byly získány pomocí kvalitativně zaměřené výzkumné sondy představy studentů o podobě kvality jednotlivých složek výuky. Účelem práce je rozšířit povědomí o studentských požadavcích na kvalitu a docílit tím vyšší spokojenosti s kvalitou výuky jak u studentů, tak u vyučujících. |
References |
1. AMANIADOU, K. a M. CLARO. 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers [online]. Paříž: OECD Publishing, 2009, 2009, 41(1) [cit. 2019-02-11]. DOI: https://doi.org/10.1787/218525261154. ISSN 19939019. Dostupné z:https://www.oecd-ilibrary.org/education/21st-century-skills-and-competences-for-new-millennium-learners-in-oecd-countries_218525261154 2. BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, c2007. ISBN 978-80-87000-11-3. 3. BARTÁKOVÁ, Irena, Martin CHVÁL a Patrícia MARTINKOVÁ. Predikční validita zkoušek zakončujících středoškolské vzdělávání a přijímacích testů na vysoké školy. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2018, 68(1), 66-85. ISSN 0031-3815. 4. BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Profesionalismus a kvalita vysokoškolské výuky. Technológia vzdelávania: vedecko - pedagogický časopis s informačnou prílohou. Nitra: Únia Didacta Slovaca, 2009, 17(9), 11-[17]. ISSN 1335-003X 5. BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Základy vysokoškolské didaktiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Studijní opora. ISBN 978-80-244- 4818-3. Učební text pro vysokou školu. Univerzita Palackého. 6. CEJPEK, Václav, GAVALCOVÁ, Tatiana, NANTLOVÁ, Soňa, PABIAN, Petr, RAJMON, Radko, VÁLOVÁ, Lenka. Jak rozvíjet kvalitní vysokoškolské vzdělávání: Doporučení pro vyučující, vedení škol a vzdělávací politiku. 1. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 7, Praha 1, 2014. ISBN 978-80-87601-22-8. 7. CROSBY, R.M. Harden, Joy. AMEE Guide No 20: The good teacher is more than a lecturer - the twelve roles of the teacher. Medical Teacher [online]. 2009, 22(4), 334-347 [cit. 2019-05-06]. DOI: 10.1080/014215900409429. ISSN 0142- 159X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/014215900409429 8. DONALD, Janet G. a D. Brian DENISON. Quality Assessment of University Students. The Journal of Higher Education [online]. 2016, 72(4), 478-502 [cit. 2019-02-27]. DOI: 10.1080/00221546.2001.11777109. ISSN 0022-1546. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00221546.2001.11777109 9. FISCHER, Jakub a Kristýna VLTAVSKÁ a kolektiv. EUROSTUDENT VI: Základní výsledky šetření postojů a životních podmínek studentů vysokých škol v České republice [online]. Praha, 2016 [cit. 2019-01-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/TF/Analyticke_materialy/Eurostudent/E _VI_zaverecna_zprava.pdf 10. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozšířené české vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. 11. HÉNARD, Fabrice a Deborah ROSEVEARE. Fostering quality teaching in higher education: policies and practices : IMHE guide for higher education institutions. Paris: Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj, 2012. 12. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Třetí vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. 13. HENDRY, Graham, Miriam FROMMER a Richard A. WALKER. Constructivism and Problem-based Learning. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 1999, 23(3), 359-371. ISSN 0309-877X. 14. HOLMEGAARD, Henriette Tolstrup, Lars M. ULRIKSEN a Lene Moller MADSEN. The Process of Choosing What to Study: a Longitudinal Study of Upper Secondary Students' Identity Work When Choosing Higher Education. Scandinavian journal of educational research. [Abingdon, Oxfordshire]: Routledge, 2014, 58(1), [21]-40. ISSN 0031-3831. 15. HUČÍN, Jan, ed. Motivace, priority a kvalita uchazečů o VŠ studium: Vybraná zjištění z projoektu Vektor a Národní srovnávací zkoušky. online: Scio, 2013. Dostupné také z: https://www.scio.cz/download/analyzy/souhrn_poznatku_Vektor_uchazeci.pdf 16. HUSÁK, Jakub a Markéta VOLKÁNOVÁ. Faktory ovlivňující rozhodování potencionálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v kontextu soudobé znalostní společnosti. Orbis scholae. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 6(1), 53-67. ISSN 1802-4637. 17. CHLÁDEK, Marcel. Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2016-2020. In: MŠMT [online]. Praha, 2015, 25.2.2015 [cit. 2019-02- 20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/Jakub/DZ_2016_2020.pdf 18. JANÍK, Tomáš. Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobů jeho užívání. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2012, 62(3), 244-261. ISSN 0031-3815. 19. JONES, Steven. Expectation vs experience: might transition gaps predict undergraduate students’ outcome gaps?. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 2018, 42(7), 908-921. ISSN 0309-877X. 20. KASÍKOVÁ, Hana. Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako zdroj jejího rozvoje: Higher education science and theory of teacher education as a source for the development. Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2015, 23(1), 36-56. ISSN 2533- 4433. 21. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a aktualizované. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6. 22. KASÍKOVÁ, Hana. Proměna vysokoškolské výuky: Transforming higher education classrooms : zkušenost s využitím kooperativních skupin : cooperative learning groups experience. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 20(2), 81-103. ISSN 1803-7437. 23. KONEČNÝ, Tomáš, Josef BASL a Jan MYSLIVEČEK. Přechod mezi střední a vysokou školou a role různých modelů přijímacích řízení. Sociologický časopis = Czech sociological review. Praha: Sociologický ústav (Akademie věd ČR), 2010, 46(1), 43-72. ISSN 0038-0288. 24. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister & Principal (nakladatelství), 2007. ISBN 978-80-87029- 12-1. 25. KOUCKÝ, Jan a Radim RYŠKA. Reflexe vzdělání a uplatnění absolventů vysokých škol: výsledky šetření REFLEX 2013. Praha: Středisko vzdělávací politiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80- 7290-813-4. 26. MAREŠ, Jiří a Šárka DOŠLÁ. Studentské posuzování kvality výuky na celouniverzitní úrovni. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-075-3. 27. MAREŠ, Jiří. Publikovaní výsledku výzkumu a vykazování výsledků výzkumu na českých vysokých školách. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2010, 60(3-4), 148-151. ISSN 0031-3815. 28. MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál (vydavatelství), 1998. ISBN 80-7178-246-7. 29. MASARYK, Tomáš Garrigue. Přechod ze střední školy na školu vysokou: [přednáška pro abiturienty a mladé akademiky]. 2. autoris. vyd. V Praze: Studentská organisace národní demokracie, 1919. Knihovna studentské organisace mladé generace národní demokracie, sv. I. ISBN (Brož.). 30. MATĚJŮ, Petr a Jakub FISCHER. Hlavní výsledky výzkumu akademických pracovníků vysokých škol: Tisková konference MŠMT a projektu IPn Reforma terciálního vzdělávání [online]. In: . 3.9.2009 [cit. 2019-01-24]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/8211_1_1 31. Matějů, Petr, Natalie Simonová, Jana Straková. 2005. „Výzkum studentů prvních ročníků vysokých škol v České republice.“ Pp. 85-149 in Simonová, Natalie (ed.), Petr Matějů. České vysoké školství na křižovatce. Investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 263 s. ISBN 80-7330-072-9. 32. MOURALOVÁ, Magdalena a Alice TOMÁŠKOVÁ. Studijní neúspěšnost na českých vysokých školách (a důvody, které k ní vedou). Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2007, 15(1), 16-26. ISSN 2533-4433. 33. MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Praha: MŠMT, 2014. Dostupné také z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie- 2020_web.pdf 34. Národní ústav odborného vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání: Obchodní škola: 63-51-J/01. Praha: MŠMT, 2009. 35. NQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education). 2015. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Brussels: ENQA. Accessed 24 April, 2018. http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf. 36. PENNINGTON, Charlotte R., Elizabeth A. BATES, Linda K. KAYE a Lauren T. BOLAM. Transitioning in higher education: an exploration of psychological and contextual factors affecting student satisfaction. Journal of Further and Higher Education [online]. 2017, 42(5), 596-607 [cit. 2019-02-27]. DOI: 10.1080/0309877X.2017.1302563. ISSN 0309-877X. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0309877X.2017.1302563 37. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178-978-X. 38. PODLAHOVÁ, Libuše. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4217-5. 39. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Vyd. 6. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. 40. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80- 7367-546-2. 41. RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 3. Praha: Portál (vydavatelství), 2007. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-257-7. 42. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9. 43. RÝDL, K. K pojetí kvality ve školství a jejímu hodnocení. e-Pedagogium (on- line), 2002, roč. 2, č. 1 - mimořádné. [cit. 2018-12-8]. Dostupné na www: <http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/mimo/clanek18.htm>. ISSN 1213-7499. 44. SHARP, John G., Brian Colin HEMMINGS, Russell KAY, Barbara MURPHY a Sam ELLIOTT. Academic boredom among students in higher education: a mixed-methods exploration of characteristics, contributors and consequences. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 2017, 41(5), 657-677. ISSN 0309- 877X. 45. SLAVÍK, Jan a Tomáš JANÍK. Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2012, 62(3), 262-286. ISSN 0031-3815. 46. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika: kompetence vysokoškolského učitele, hodnocení výsledků výuky, psychologické zvláštnosti vysokoškoláků, pedagogická komunikace a řešení zátěžových situací. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4054-6. 47. SOVÁK, Miloš. Učení nemusí být mučení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Knihy pro rodiče. ISBN 80-04-24306-1. 48. ŠAUEROVÁ, Markéta a Věra SCHÄTZOVÁ. Význam diagnostiky učebních stylů v podpoře studia vysokoškolských studentů: The Signification of Diagnostics of Learning Styles in Supporting of Study of University Students. Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2013, 21(1), 20-45. ISSN 2533-4433 49. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Jana SEDLÁČKOVÁ, Ingrid ČEJKOVÁ, Anna ŠMARDOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Jiří ZOUNEK. Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů: Beginning university teachers and their approaches to teaching and professional self- perception. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 21(1), 9-34. ISSN 1803-7437. 50. TOLLINGEROVÁ, Dana. Povolání vysokoškolského učitele v mezinárodním srovnání: Česká republika. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 1999. ISBN 80-86302-13-X. 51. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3357- 9. 52. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Pedagogické vzdělávání vysokoškolských učitelů jako aktuální potřeba. Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2005, 13(3), 73-78. ISSN 2533-4433. 53. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-100-1. 54. VLK, Aleš, Jakub DRBOHLAV, Tomáš FLIEGL, Vladimír HULÍK, Šimon STIBUREK a Václav ŠVEC. Studijní neúspěšnost na vysokých školách: teoretická východiska, empirické poznatky a doporučení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2017. Studie, 124. svazek. ISBN 978-80-7419-248-7. 55. VOJTĚCH, Jiří a David KLEŇHA. Přechod absolventů středních škol terciárního vzdělávání - 2017/18. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. 56. WRIGHT, Gloria Brown. Student - Centered Learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education [online]. 2011, 2011, 23(3), 92-97 [cit. 2019-05-06]. ISSN 1812 - 9129. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ938583.pdf 57. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). In: Sbírka zákonů. 22. 4. 1998. ISSN 1211‐1244. |