Vnímaná profesní účinnost učitelů v souvislosti s inkluzí
Thesis title in Czech: | Vnímaná profesní účinnost učitelů v souvislosti s inkluzí |
---|---|
Thesis title in English: | Teachers‘ self-efficacy believes towards inclusion practices |
Key words: | vnímaná osobní účinnost|vnímaná profesní účinnost učitelů|inkluze|učitelé |
English key words: | self-efficacy|teacher professional self-efficacy|inclusion|teacher |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.11.2018 |
Date of assignment: | 28.11.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.12.2018 |
Date and time of defence: | 21.01.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 01.01.2020 |
Date of proceeded defence: | 21.01.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
Tématem diplomové práce bude koncept vnímané profesní účinnosti učitelů, konkrétně to, jak vnímají své schopnosti a dovednosti vzdělávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahem literárně-přehledové části práce bude koncept vnímané akademické účinnosti, potažmo vnímané profesní účinnosti pedagogů. Dále bychom se věnovali tématu profesních dovedností a postojů pedagogů v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Empirická část si klade za cíl proniknout do problematiky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu učitelů a zmapovat funkčnost podpůrné sítě dalších odborníků v problematice inkluze. Výzkumný design bude smíšený, s dotazováním jako hlavní metodou. Dalšími cíli mohou být podněty k dalšímu vzdělávání učitelů, případně návrhy podpůrných opatření vycházejících z jejich potřeb. |
References |
Anglim, J., Prendeville, P. & Kinsella, W.(2018) The selfefficacy of primary teachers in supporting the inclusion of children with autism spectrum disorder, Educational Psychology in Practice, 34:1, 73-88 Bannister-Tyrrell, M. L., Mavropoulou, S., Jones, M., Bailey, J., O'Donnell-Ostini, A., & Dorji, R. (2018). Initial Teacher Preparation for Teaching Students with Exceptionalities: Pre-service Teachers' Knowledge and Perceived Competence. Australian Journal of Teacher Education, 43(6). Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company. Devine, D., Fahie, D. & McGillicuddy, D. (2013) What is ‘good’ teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching, Irish Educational Studies, 32(1),83-108 Opdenakker, M. & Damme, J. (2006) Teacher characteristics and teaching styles as effectiveness enhancing factors of classroom practice. Teaching and Teacher Education, 22, 1–21 Özokcu, O. (2018) The Relationship Between Teacher Attitude and Self-Efficacy for Inclusive Practices in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 6 (3) |