Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hudební metafory v češtině a v japonštině
Thesis title in Czech: Hudební metafory v češtině a v japonštině
Thesis title in English: Music metaphors in Czech and Japanese
Key words: figurativní jazyk|hudba|japonština|čeština|konceptuální metafory
English key words: figurative language|music|Japanese|Czech|conceptual metaphors
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: Mgr. Petra Kanasugi, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.11.2018
Date of assignment: 24.01.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.01.2019
Date and time of defence: 10.02.2022 09:00
Date of electronic submission:17.01.2022
Date of proceeded defence: 10.02.2022
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Mgr. Martin Tirala, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Hlavním účelem zadávané práce je zjistit, nakolik má metaforický jazyk používaný při popisu a hodnocení hudby, o které se říká, že je univerzálním jazykem, v češtině a v japonštině univerzální character; posoudit na základě jazyka, do jaké míry je chápání, prožívání a vyjadřování se o hudbě univerzálně lidské a do jaké míry kulturně specifické.
V úvodní části práce řešitelka představí výsledky výzkumu figurativního jazyka (teorie metonymie a metafory) se specifickým důrazem na tzn. synestetické metafory. Zároveň shrne specifika vnímání a prožívání hudby jako dispozice vedoucí k přirozenému tíhnutí k figurativnímu jazyku.
Hlavní část práce bude prezentovat metodologii a dosažené výsledky korpusového výzkumu a psycholingvistického experimentu. Účelem korpusového výzkumu bude získat co možná nejúplnější přehled o metaforickém jazyce používaném při popisu a hodnocení hudby obecně. Účelem psycholingvistického experimentu bude získat srovnatelnou sadu metafor vážících se ke stejnému hudebnímu prožitku. Obě sady metafor budou vzájemně konfrontovány.
V závěrečné práci řešitelka shrne a interpretuje výsledky obou průzkumů.
References
Ball, P. 2010. The Music Instinct: How Music Works and Why We Can't Do Without It. New York : Oxford University Press.
Barcelona, A. 2003. Metaphor and metonymy at the crossroads: a cognitive perspective. New York: Mouton de Gruyter, 2003.
Dirven, R., Pörings, R. 2002. Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Berlin ; New York : Mouton de Gruyter.
Gonzálvez-García, F. 2013. Metaphor and metonymy revisited beyond the contemporary theory of metaphor: recent developments and applications. Philadelphia : John Benjamins Publishing Company.
Hallam, S., Cross, I., Thaut, M. 2011. The Oxford handbook of music psychology. Oxford : Oxford University Press.
Krantz, S. 1987. Metaphor in Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 45(4): pp. 351-360.
Patel, A. 2008. Music, language, and the brain. Oxford: Oxford University Press.
Takada, Mari. 2008. Keijóši no tagisei: kjókankaku hikaku no imi nettováku (Polysemy of adjectives: synesthetic semantic network). Nihon ninči gengo gakkaironbunšú (Journal of Japanese Cognitive Linguistics Society) 8, pp.256-262.
Williams JM. 1976. Synaesthetic adjectives: A possible law of semantic change. Language 461-478.
Wolter, S at alia. 2014. Musical metaphors: evidence for a spatial grounding of non-literal sentences describing auditory events. Acta Psychologica, Vol. 156, pp. 126-135.
Zangwill N. 2007. Music, Metaphor, and Emotion. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 65(4): pp. 391-400.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html