Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Elektronizace konosamentu a dalších přepravních dokumentů v mezinárodní námořní přepravě
Thesis title in Czech: Elektronizace konosamentu a dalších přepravních dokumentů v mezinárodní námořní přepravě
Thesis title in English: Computerisation of bill of lading and other carriage documents in international maritime carriage
Key words: elektronizace, konosament, mezinárodní námořní přeprava
English key words: electronization, bill of lading, international maritime carriage
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Business Law (22-KOBCHP)
Supervisor: doc. JUDr. Bc. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.11.2018
Date of assignment: 19.11.2018
Confirmed by Study dept. on: 16.01.2019
Date and time of defence: 15.01.2019 10:00
Venue of defence: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 317, 317
Date of electronic submission:18.12.2018
Date of proceeded defence: 15.01.2019
Opponents: prof. JUDr. Květoslav Růžička, CSc.
 
 
 
Preliminary scope of work
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku elektronizace přepravních dokumentů v mezinárodní námořní přepravě. Rozlišují se dva základní typy přepravních dokumentů v mezinárodní námořní přepravě – dokumenty převoditelné a nepřevoditelné. Převoditelnost dokumentu spočívá ve způsobilosti dokumentu převést vlastnická práva ke zboží, které tento dokument představuje, již samotným převodem tohoto dokumentu.
Typickým představitelem převoditelných přepravních dokumentů v námořní přepravě je konosament. Konosament je cenným papírem, v našem právním řádu je zvláštním typem náložného listu, se kterým je spojeno vlastnické právo ke zboží, které je v konosamentu specifikováno. Jednou z výhod použití převoditelných přepravních dokumentů je, že lze se zbožím obchodovat (převádět vlastnické právo k němu), zatímco je přepravováno. Pro nepřevoditelné přepravní dokumenty je typickým zástupcem neobchodovatelný námořní nákladní list. Zatímco elektronizace nepřevoditelných přepravních dokumentů nečiní potíže, u převoditelných dokumentů je situace opačná.
Předložená diplomová práce je rozdělena na dvě části. První část je věnována problematice konosamentu, jakožto stěžejního námořního přepravního dokumentu. Je nastíněna historie konosamentu, podrobně jsou popsány jeho funkce a druhy. Dále pojednává první část o zakotvení přepravních dokumentů a námořní přepravy v mezinárodním právu a zvláštní podkapitola je věnována také zákonům, které upravují (námořní) přepravu a náložný list v českém právním řádu.
Ve druhé části práce, kterou považuji za stěžejní, popisuji vývoj elektronizace přepravních dokumentů. Elektronické přepravní dokumenty jsou rozvíjející se částí e-obchodování, proto se nejprve zaměřuji na vývoj e-obchodování jako takového, pokračuji deskripcí právních požadavků, které by měly elektronické přepravní dokumenty splňovat, následně se zaměřuji na prvotní snahy o elektronizaci a poslední vývoj v této oblasti. Práce je zakončena zaměřením se na možnou elektronizaci konosamentu, resp. cenných papírů v českém právním řádu a zamyšlení se nad budoucností české právní úpravy.
Preliminary scope of work in English
This thesis focuses on the issue of electronization of carriage documents in international maritime transportation. There are two basic types of carriage documents in international maritime transportation – negotiable and non-negotiable documents. The negotiability of the document is based on the ability of the document to transfer ownership of the goods represented by that document by the transfer of the document itself.
Typical negotiable document in maritime transportation is a bill of lading. The bill of lading is a security, in Czech legal system it is a special type of so called náložný list, with which the ownership right is attached to the goods that are specified in the bill of lading. One of the benefits of using negotiable carriage documents is that the goods can be negotiated (the ownership can be transferred) while it is transported. Whilst the electronization of non-negotiable carriage documents is not a problem, the case for negotiable documents is the opposite.
The submitted thesis is divided into two parts. The first part is devoted to the issue of the bill of lading, as a major maritime carriage document. The history of bill of lading is outlined and its functions and types are described in detail. Then the first part deals with the anchoring of carriage documents and maritime transport in international law and a special subchapter is also devoted to the laws that regulate (maritime) transportation and the bill of lading in the Czech legislation.
In the second part of my work, which I consider to be the most important one, I describe the development of the electronization of carriage documents. Electronic transport documents are an evolving part of e-commerce therefore I first focus on the development of e-commerce as such, I continue with describing the legal requirements that electronic transport documents should meet, then I focus on the initial efforts for electronization and the latest developments in the field. The thesis is concluded with a focus on the possible electronization of the bill of lading, respectively securities in the Czech legal system and reflection on the future of Czech law.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html