Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima
Thesis title in Czech: | Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima |
---|---|
Thesis title in English: | Rudolf Arnheim’s psychology of art |
Key words: | Rudolf Arnheim|teorie Gestalt|teorie výrazu|afektivita|percepce |
English key words: | Rudolf Arnheim|Gestalttheorie|theory of expression|affectivity|perception |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 17.10.2018 |
Date of assignment: | 17.10.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 31.10.2018 |
Date and time of defence: | 14.09.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 26.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 14.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce si klade za cíl vyjasnit význam a úlohu psychologie výtvarného umění v pojetí Rudolfa Arnheima a nastínit možnosti jejího využití v současném výzkumu psychologie vnímání. Výklad se zpočátku dotkne Arnheimova akademického zázemí, jeho vzdělání a myšlenkových předpokladů jeho díla. Dále budou objasněny základní principy Arnheimovy analýzy zrakové percepce, což obnáší především vymezení termínů anschauliches Denken, visuelle Dynamik a Ausdruck. Teoretickou část završí rozbor jednotlivých fenoménů vizuální dynamiky, jak je Arnheim popsal v monografii Kunst und Sehen (2000). Práce bude obsahovat rovněž kritickou recepci Arnheimova díla, zejména ve smyslu konfrontace s moderními psychologickými výzkumy.
Empriciká část představí experimentální studii fenoménu „tíhy“ perceptivních předmětů. Probandům se prezentují různé smyslové podněty a s využitím eyetrackeru se bude ověřovat hypotéza, že figury, jejichž vlastnosti (relativní velikost, světlost, sytost...) jim propůjčují větší „tíhu“, budou ve vizuálním poli vyhledávány častěji než jiné. |
References |
Arnheim, R. (1928). Experimentell-psychologische Untersuchungen zum Ausdrucksproblem. Psychologische Forschung, 11, 2-132.
Arnheim, R. (2003). Die Macht der Mitte. Eine Kompositionslehre für die bildenden Künste. Köln: DuMont. Arnheim, R. (2000). Kunst und Sehen: eine Psychologie des schöpferischen Auges. Brelin: de Gruyter. Koffka, K. (1940). Problems in the Psychology of Art. In Bernheimer, R., et al. (Eds.). Art: A Bryn Mawr symposium (pp. 180.273). Bryn Mawr: Bryn Mawr College. Köhler, W. (1947). Gestalt Psychology. New York: Liveright. Verstegen, I. (2005). Arnheim, Gestalt and Art: A Psychological Theory. Vienna: Springer-Verlag Wien. Verstegen, I. (2014). Cognitive Iconology: When and How Psychology Explains Images. Amsterdam: Rodopi. |