Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima
Thesis title in Czech: Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima
Thesis title in English: Rudolf Arnheim’s psychology of art
Key words: Rudolf Arnheim|teorie Gestalt|teorie výrazu|afektivita|percepce
English key words: Rudolf Arnheim|Gestalttheorie|theory of expression|affectivity|perception
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.10.2018
Date of assignment: 17.10.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.10.2018
Date and time of defence: 14.09.2020 00:00
Date of electronic submission:26.07.2020
Date of proceeded defence: 14.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce si klade za cíl vyjasnit význam a úlohu psychologie výtvarného umění v pojetí Rudolfa Arnheima a nastínit možnosti jejího využití v současném výzkumu psychologie vnímání. Výklad se zpočátku dotkne Arnheimova akademického zázemí, jeho vzdělání a myšlenkových předpokladů jeho díla. Dále budou objasněny základní principy Arnheimovy analýzy zrakové percepce, což obnáší především vymezení termínů anschauliches Denken, visuelle Dynamik a Ausdruck. Teoretickou část završí rozbor jednotlivých fenoménů vizuální dynamiky, jak je Arnheim popsal v monografii Kunst und Sehen (2000). Práce bude obsahovat rovněž kritickou recepci Arnheimova díla, zejména ve smyslu konfrontace s moderními psychologickými výzkumy.

Empriciká část představí experimentální studii fenoménu „tíhy“ perceptivních předmětů. Probandům se prezentují různé smyslové podněty a s využitím eyetrackeru se bude ověřovat hypotéza, že figury, jejichž vlastnosti (relativní velikost, světlost, sytost...) jim propůjčují větší „tíhu“, budou ve vizuálním poli vyhledávány častěji než jiné.
References
Arnheim, R. (1928). Experimentell-psychologische Untersuchungen zum Ausdrucksproblem. Psychologische Forschung, 11, 2-132.

Arnheim, R. (2003). Die Macht der Mitte. Eine Kompositionslehre für die bildenden Künste. Köln: DuMont.

Arnheim, R. (2000). Kunst und Sehen: eine Psychologie des schöpferischen Auges. Brelin: de Gruyter.

Koffka, K. (1940). Problems in the Psychology of Art. In Bernheimer, R., et al. (Eds.). Art: A Bryn Mawr symposium (pp. 180.273). Bryn Mawr: Bryn Mawr College.

Köhler, W. (1947). Gestalt Psychology. New York: Liveright.

Verstegen, I. (2005). Arnheim, Gestalt and Art: A Psychological Theory. Vienna: Springer-Verlag Wien.

Verstegen, I. (2014). Cognitive Iconology: When and How Psychology Explains Images. Amsterdam: Rodopi.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html