Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Thesis title in Czech: Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Thesis title in English: Reading, writing and speaking in a child with an atypical language development
Key words: čtení|psaní|mluvený projev|dyslexie|vývojová dysfázie|mladší školní věk
English key words: reading|writing|speaking|dyslexia|specific language impairment|younger school age
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.10.2018
Date of assignment: 01.11.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.11.2018
Date and time of defence: 02.09.2020 09:00
Date of electronic submission:13.08.2020
Date of proceeded defence: 02.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování.
Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, především k vývojové dysfázii, vybraným specifickým poruchám učení (zejm. dyslexii), k ranému čtení a psaní, k vývoji dítěte daného věku a k vybraným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s rodinou, jejíž dítě se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro zákonného zástupce, informovaný souhlas získat.
3. Shromáždit materiál pro analýzu: vybrané psané projevy dítěte, audionahrávky mluveného projevu a hlasitého čtení, popř. další materiály, jako jsou např. řešení různých jazykových cvičení, které dítě v rámci výuky či doučování vypracuje. Nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. systém CHAT z CHILDES, vhodně přizpůsobený systém konverzační analýzy atp.). Provést pozorování dítěte při vybraných hodinách doučování, výsledky pozorování zaznamenat. Bude-li to možné, získat obdobné materiály z několika časových období.
4. Získané materiály analyzovat, zaměřit se přitom na oblasti, s nimiž má dítě potíže. Porovnat výsledky získané analýzou psaného projevu, čtení a mluveného projevu. Porovnat získané výsledky s poznatky z odborné literatury. Podaří-li se získat materiály z různých časových období, jejich srovnáním zjistit případné změny v projevech dítěte v čase.
5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výhodám a nevýhodám provedeného výzkumu a zvolených metod.
References
Základní literatura
Eliot, J. G. – Grigorenko, E. L. (2014): The Dyslexia Debate. New York: Cambridge University Press. (relevantní části)
Gavora, P. – Zápotočná, O. a kol. (2003): Gramotnosť. Bratislava: UK v Bratislave.
Křivánek, Z. – Wildová, R. a kol. (2011): Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK.
Lechta, V. a kol. (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Nunes, T. – Bryant, P. (eds.) (2004): Handbook of Children´s Literacy. Dordrecht et al.: Kluwer. (relevantní části)
Owens, Jr., R. E. (2014): Language Development. 8. vyd. Edinburgh: Pearson. (nebo jiné vydání; relevantní části)
Pražská skupina školní etnografie (2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum.
Richterová, E. – Seidlová Málková, G. (2016): Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s typicky se vyvíjejícími vrstevníky. In: E-psychologie, roč. 10, č. 4.
Smolík, F. – Seidlová Málková, G. (2014): Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. (relevantní části)
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha: Portál. (popř. další přehledy o specifických poruchách učení)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Kvalifikační práce, časopisecké a sborníkové studie k tématu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html