Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Postoje studentů psychologie k adopci děti stejnopohlavními páry
Thesis title in Czech: Postoje studentů psychologie k adopci děti stejnopohlavními páry
Thesis title in English: Psychology students' attitudes towards adoption of children by same-sex couples
Key words: Homoparentalita|homosexualita|stejnopohlavní rodičovství|studenti psychologie|postoje|homofobie|etiologie|genderové role|viněty
English key words: Homoparentality|homosexuality|same-sex parenting|psychology students|attitudes|homophobia|etiology|gender roles|vignettes
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.10.2018
Date of assignment: 10.10.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.10.2018
Date and time of defence: 22.01.2019 00:00
Date of electronic submission:12.12.2018
Date of proceeded defence: 22.01.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
 
 
 
Advisors: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Guidelines
Cílem diplomové práce je zjistit, jak se studenti psychologie staví k rodičovským dovednostem stejnopohlavních párů při adopci dítěte. Kvantitativní výzkumný design se zaměří na to, jak spolu souvisí hodnoty, postoje studentů k homosexualitě (a další proměnné) a to, jak hodnotí rodičovské dovednosti stejnopohlavních párů a jejich potenciál vychovávat děti.
Teoretická část práce se bude věnovat dosavadním psychologickým studiím na téma rodičovské dovednosti stejnopohlavních párů a jejich hodnocení veřejností, potažmo specifickými skupinami odborníků. Nastíněny budou také studie o vlivu výchovy ve stejnopohlavní rodině na vývoj dítěte a také bude nastíněna situace stejnopohlavních rodin vychovávajících děti v současné ČR.

Empirická část práce využije metodu „vinět“, tj. modelových situací popisujících situaci adopce dítěte partnerským párem, v němž variuje pohlaví dítěte a sexuální orientace členů partnerského páru. Respondenti budou náhodně vystavení jedné ze situací a budou hodnotit rodičovské dovednosti páru a možný budoucí vývoj dítěte. Jde o metodu využitou řadou předchozích výzkumů na podobné téma. Budou navrženy hypotézy vycházející z poznatků teoretické části a dávající do souvislosti zkoumané proměnné. V rámci analýzy bude zkoumána souvislost s hodnotami, zkušenostmi a postoji studentů k homosexualitě (např. Modern Homophobia Scale) a také s mírou sociální desirability. Dotazníky budou administrovány online u studentů psychologie na vysokých školách v ČR (Praha, Brno, České Budějovice, Olomouc, Ostrava) a pomocí vhodného statistického testu budou srovnány odpovědi studentů.
Výsledky výzkumu poskytnou důležitý vhled do kontextu adopce dětí v ČR. Pokud bude v následujících měsících či letech legalizována možnost adopce dětí stejnopohlavními páry či přisvojení dítěte registrovaného partnera, lze očekávat, že aktéři činní ve správním řízení, vedle sociálních pracovníků a soudů také psychologové, se budou vyjadřovat k rodičovským dovednostem stejnopohlavních párů. Porozumění pohledu budoucí generace psychologů tak bude důležité pro spravedlivé fungování celého správního sytému. Výsledky výzkumu tak mohou být zajímavé pro dětské psychology, rodinné terapeuty, sociální pracovníky, ale i samotné stejnopohlavní páry a organizace hájící jejich práva.
References
Costa, P., Ferreira, R., Pereira, H., Leal, I. (2014). University Students’ Attitudes Toward Same-Sex Parenting and Gay and Lesbian Rights in Portugal. Journal of Homosexuality, 61, 1667–1686.

Erich, S., Leung, P., Kindle, P. (2005). A Comparative Analysis of Adoptive Family Functioning with Gay, Lesbian, and Heterosexual Parents and Their Children. Journal of GLBT Family Studies, 1(4), 43-60.

Golombok, S., Tasker, F. (1996). Do Parents Influence the Sexual Orientation of Their Children? Findings From a Longitudinal Study of Lesbian Families. Developmental Psychology, 32(1), 3-11.

McCutcheon, J., Morrison, M. (2015). The Effect of Parental Gender Roles on Students’ Attitudes Toward Lesbian, Gay, and Heterosexual Adoptive Couples. Adoption Quarterly, 18, 138–167.

McLeod, A., Crawford, I., Zechmeister, J. (1999). Heterosexual Undergraduates' Attitudes Toward Gay Fathers and Their Children. Journal of Psychology & Human Sexuality, 11(1), 43-62.

Morse, Ch., McLaren, S., McLachlan, A. (2007). The Attitudes of Australian Heterosexuals Toward Same-Sex Parents. Journal of GLBT Family Studies, 3(4), 425-455.

Raja, S., Stokes, J. (1998). Assessing Attitudes Toward Lesbians and Gay Men: The Modern Homophobia Scale. Journal of Gay, Lesbian, and Bisexual Identity, 3(2), 113-134.

Stöber, J. (2001). The Social Desirability Scale-17 (SDS-17). Convergent Validity, Discriminant Validity, and Relationship with Age. European Journal of Psychological Assessment, 17(3), 222–232.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html