: Intervenční metody ke zlepšení kognitivního výkonu u dětí s ADHD
Thesis title in Czech: | : Intervenční metody ke zlepšení kognitivního výkonu u dětí s ADHD |
---|---|
Thesis title in English: | Interventional methods for improving cognitive performance in case of children with ADHD |
Key words: | Pozornost|ADHD|Terapie ADHD|Ucpávky do uší |
English key words: | Attention|ADHD|Therapy of ADHD|Earplugs |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.10.2018 |
Date of assignment: | 10.10.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 31.10.2018 |
Date and time of defence: | 27.05.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 22.04.2019 |
Date of proceeded defence: | 27.05.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zabývá léčebnými a intervenčními strategiemi, které lze využít u dětí a adolescentů s diagnostikovanou poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Cílem práce je představit tyto metody a prostřednictvím výzkumu ověřit, zda vybraná metoda dokáže u experimentální skupiny dětí zlepšit kognitivní výkon. V teoretické části práce jsou shrnuty intervenční postupy, které jsou v kontextu této poruchy využívány, od farmakoterapie, přes psychoterapii, až k různým alternativním strategiím (relaxace, cvičení, potravinové doplňky, kompenzační pomůcky atd.). Tyto metody jsou používány jak k léčbě ADHD, tak ke zlepšení kognitivních schopností, jako jsou především pozornost a paměť, které jsou ve velké míře tímto onemocněním zasaženy a nedovolí dítěti naplno využít jeho potenciál. V empirické části bude metodou experimentu zjišťováno, zda vybraný intervenční postup, konkrétně využití ucpávek do uší, sloužících k eliminaci rušivých zvuků v okolí, pomůže zlepšit kognitivní výkon u dětí s ADHD. Výzkumný soubor bude rozdělen na kontrolní a experimentální skupinu, přičemž u obou budou měřeny kognitivní schopnosti pomocí vhodně zvoleného diagnostického nástroje. U experimentální skupiny bude využito výše zmíněných ucpávek do uší a výsledky obou skupin budou následně porovnávány pomocí statistických metod. |
References |
Arnold, L. E. (1999). Treatment alternatives for attention-deficit! hyperactivity disorder (ADHD). Journal of attention disorders, 3(1), 30-48. Pugnerová, M., & Kvintová, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada. Rief, S. F. (2016). How to Reach and Teach Children and Teens with ADD/ADHD. John Wiley & Sons. Theiner, P. (2012). ADHD od dětství do dospělosti. Psychiatrie pro praxi [online], 13(4), 148-151 [cit. 20. 3. 2018]. Dostupné z: https://www.psychiatriepropraxi.cz/artkey/psy-201204-0002_ADHD_od_detstvi_do_dospelosti.php Wells, A. M. (2010). A Multi-Modal Approach to Address ADHD: A Non-Drug Emphasis. AuthorHouse. |