Role vzdělávacích expertů v soudobém diskursu o vzdělávání
Thesis title in Czech: | Role vzdělávacích expertů v soudobém diskursu o vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | The Role of Educational Experts in the Contemporary Discourse of Education |
Key words: | Expert|expert na vzdělávání|pedagogické diskursy|analýza mediálních výstupů |
English key words: | Expert|Educational Experts|Discourses of Education|analysis of the outputs of the mass media |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.09.2018 |
Date of assignment: | 14.09.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 30.07.2020 |
Date and time of defence: | 09.09.2020 09:00 |
Date of electronic submission: | 30.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku tzv. „vzdělávacích expertů“. „Vzdělávací experti“ představují, zjednodušeně řečeno, mluvčí, jež se v mediálním prostoru vyjadřují k problematice vzdělávání. Nejedná se však většinou o experty na vzdělávání v pravém slova smyslu, ale o kvazi experty, jež disponují silným mediálním zájmem, bývají napojení na politiku, jejich mluva je často zatížena zjednodušováním či generalizací a často ve svých promluvách kladou důraz na určitá přesvědčení, která blíže diplomová práce jednotlivě problematizuje. Tato práce se snaží odpovědět na to, zda se v českém mediálním prostředí ke vzdělávací problematice vyjadřují opravdu jen tito popsaní kvazi experti nebo zda se ke slovu dostávají také experti, ve smyslu vědecky poučení odborníci. Cílem diplomové práce je proto identifikovat, kdo se v českém mediálním prostoru vyjadřuje ke vzdělávací problematice a analyzovat, jakým způsobem tito mluvčí o vzdělávání promlouvají. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část analytickou. Teoretická část si klade za cíl vymezit základní pojmy, se kterými je v rámci diplomové práce pracováno – konkrétně jde pojmy expert na vzdělávání a pedagogický diskurs. Analytická část vychází z analýzy výstupů masových médií, přičemž nejprve prezentuje použitou metodologii a poté prezentuje výsledky, které analýza přinesla – za cíl si pak klade dokumentovat, jakým způsobem se vyjadřují experti na vzdělávání promlouvající v českém mediálním prostoru. |
References |
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
FOUCAULT, Michel. Diskurs: Autor ; Genealogie : tři studie. Přeložil Petr HORÁK. Praha: Svoboda, 1994. Filozofie a současnost (Svoboda). FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Vydání druhé. Přeložil Čestmír PELIKÁN. V Praze: Herrmann, 2016. KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů: praxe nevzdělanosti : polemický spis. Přeložil Milan VÁŇA. Praha: Academia, 2015. XXI. století. LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. XXI. století. STROUHAL, Martin a Stanislav ŠTECH, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). |