Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty
Thesis title in Czech: | Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty |
---|---|
Thesis title in English: | Self-directed education in connection with selected psychological concepts |
Key words: | sebeřízené vzdělávání|svobodná škola|kreativita|self-efficacy|akademická self-efficacy |
English key words: | self-directed education|democratic school|creativity|self-efficacy|academic self-efficacy |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.08.2018 |
Date of assignment: | 28.08.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.09.2018 |
Date and time of defence: | 04.09.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 22.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
V posledních letech vzniklo v České republice více tzv. svobodných škol, které se inspirují systémem vzdělávání v Summerhill a kladou důraz na seberozvoj a demokratické vzdělávání žáků i spolupráci s nimi. Diplomová práce se bude zabývat vybranými psychologickými koncepty (self-efficacy, tvořivost, …) u dětí, které procházejí určitou formou sebeřízeného vzdělávání. Cílem diplomové práce je představit fenomén svobodného vzdělávání v psychologických souvislostech edukačního procesu a porovnat ho s tradičním školním systémem, shrnout tyto poznatky a objasnit rozdíly mezi jednotlivými přístupy z hlediska rozvoje a edukace dětí a dospívajících. V teoretické části budou dále představeny základní pojmy a principy, na kterých svobodné školství staví, pozornost bude věnována také self-efficacy a dalším psychologickým konceptům, které se vzděláváním úzce souvisejí. V rámci výzkumné části se práce bude soustředit na porovnání rozdílů stanovených psychologických konceptů (mezi hlavními self-efficacy a tvořivost) mezi žáky z tradičních a svobodných škol. Pro tento účel budou využity standardizované psychologické dotazníkové metody. |
References |
Davis, M. R. (2006). 'Unschooling' Stresses Curiosity More Than TraditionaI Academics. Education Week, 26(16), 8. Gray, P. (2012). Svoboda učení. Praha: PeopleComm. Holt, J. C. (1995) Jak se děti učí. Praha: Strom. Korkmaz H. E., & Erden, M. (2014). A Delphi Study: The Characteristics of Democratic Schools. The Journal of Educational Research 107(5), 365-373. doi: 10.1080/00220671.2013.823365 MacBeath, J., & Moos, L. (Eds.). (2003). Democratic learning: the challenge to school effectiveness. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com Neuman, A., & Guterman, O. (2016). Academic achievements and homeschooling—It all depends on the goals. Studies In Educational Evaluation, 511-6. doi:10.1016/j.stueduc.2016.08.005 Sherman, W. (2017). Framing Unschooling Using Theories of Motivation. Journal of Unschooling and Alternative Learning 11 (22), 76-99. |