Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty
Thesis title in Czech: Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty
Thesis title in English: Self-directed education in connection with selected psychological concepts
Key words: sebeřízené vzdělávání|svobodná škola|kreativita|self-efficacy|akademická self-efficacy
English key words: self-directed education|democratic school|creativity|self-efficacy|academic self-efficacy
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.08.2018
Date of assignment: 28.08.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.09.2018
Date and time of defence: 04.09.2019 00:00
Date of electronic submission:22.07.2019
Date of proceeded defence: 04.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
V posledních letech vzniklo v České republice více tzv. svobodných škol, které se inspirují systémem vzdělávání v Summerhill a kladou důraz na seberozvoj a demokratické vzdělávání žáků i spolupráci s nimi. Diplomová práce se bude zabývat vybranými psychologickými koncepty (self-efficacy, tvořivost, …) u dětí, které procházejí určitou formou sebeřízeného vzdělávání. Cílem diplomové práce je představit fenomén svobodného vzdělávání v psychologických souvislostech edukačního procesu a porovnat ho s tradičním školním systémem, shrnout tyto poznatky a objasnit rozdíly mezi jednotlivými přístupy z hlediska rozvoje a edukace dětí a dospívajících. V teoretické části budou dále představeny základní pojmy a principy, na kterých svobodné školství staví, pozornost bude věnována také self-efficacy a dalším psychologickým konceptům, které se vzděláváním úzce souvisejí.
V rámci výzkumné části se práce bude soustředit na porovnání rozdílů stanovených psychologických konceptů (mezi hlavními self-efficacy a tvořivost) mezi žáky z tradičních a svobodných škol. Pro tento účel budou využity standardizované psychologické dotazníkové metody.
References
Davis, M. R. (2006). 'Unschooling' Stresses Curiosity More Than TraditionaI Academics. Education Week, 26(16), 8.

Gray, P. (2012). Svoboda učení. Praha: PeopleComm.

Holt, J. C. (1995) Jak se děti učí. Praha: Strom.

Korkmaz H. E., & Erden, M. (2014). A Delphi Study: The Characteristics of Democratic Schools. The Journal of Educational Research 107(5), 365-373. doi: 10.1080/00220671.2013.823365

MacBeath, J., & Moos, L. (Eds.). (2003). Democratic learning: the challenge to school effectiveness. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com

Neuman, A., & Guterman, O. (2016). Academic achievements and homeschooling—It all depends on the goals. Studies In Educational Evaluation, 511-6. doi:10.1016/j.stueduc.2016.08.005

Sherman, W. (2017). Framing Unschooling Using Theories of Motivation. Journal of Unschooling and Alternative Learning 11 (22), 76-99.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html