Copingové strategie klientů výchovných ústavů
Thesis title in Czech: | Copingové strategie klientů výchovných ústavů |
---|---|
Thesis title in English: | Coping mechanisms of clients in young offenders institutions |
Key words: | coping|strategie zvládání stresu|výchovný ústav|coping v adolescenci|coping a delikvence |
English key words: | Coping|Young offenders’ institutions|Detention centres for adolescents|Adolescent coping|Delinquent coping |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 27.08.2018 |
Date of assignment: | 27.08.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.09.2018 |
Date and time of defence: | 09.02.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 13.12.2022 |
Date of proceeded defence: | 09.02.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Laura Juríková |
Guidelines |
Tato práce se zabývá copingovými strategiemi klientů výchovných ústavů v ČR. Klade si za cíl zkoumat copingové strategie klientů VÚ z osobnostního i situačního hlediska a propojit je s faktory v životě klientů VÚ, které mohou coping ovlivňovat. V teoretické části nejdříve uvádí základní přehled vybraných teorií copingu, ale především souvislosti copingových strategií s dalšími situačními a osobnostními faktory podstatnými pro klienty VÚ, jako je adolescentní věk, duševní zdraví, rodinné a socioekonomické zázemí a coping v kontextu výchovného zařízení. Dále se teoretická část práce zaměřuje na strukturu ústavní a ochranné výchovy v ČR, její právní základ a uvádí několik charakteristik klientů VÚ. Design výzkumného návrhu je smíšený. V první části navrhujeme měřit copingové strategie klientů VÚ pomocí dotazníku SVF 78 – Strategie zvládání stresu a porovnat je jednak se standarty pro běžnou českou populaci a dále pak srovnat mezi sebou výsledky skupiny chlapců a skupiny dívek ze vzorku klientů VÚ. V druhé časti výzkumného návrhu formulujeme otázky pro polostrukturovaný rozhovor, které se zaměřují na copingové strategie klientů VÚ v situačním kontextu konkrétních stresorů, které sami klienti vnímají jako nejpalčivější. |
References |
Frydenberg, E. (2008). Adolescent coping: Advances in theory, research and practice (adolescence and society)(2nd ed.). Routledge. Janský, P. (2009). Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. http://www.nusl.cz/ntk/nusl-273681 Lazarus, R. S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer. Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti(2nd ed.). Grada. Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2016). The development of coping. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41740-0 |