Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Infinitival complements of the verb help in present-day spoken British English
Thesis title in Czech: Infinitivní komplementace slovesa help v současné mluvené britské angličtině
Thesis title in English: Infinitival complements of the verb help in present-day spoken British English
Key words: komplementace slovesa help|holý infinitiv|infinitiv s částicí to|faktory ovlivňující volbu formy infinitivu|současná britská mluvená angličtina
English key words: complementation of the verb help|bare infinitive|to-infinitive|factors influencing the choice of infinitive form|present-day spoken British English
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.08.2018
Date of assignment: 15.08.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.08.2018
Date and time of defence: 05.09.2019 08:30
Date of electronic submission:03.08.2019
Date of proceeded defence: 05.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Jan Čermák, CSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce prozkoumá zastoupení infinitivu s částicí to a holého infinitiv jakožto komplementu slovesa help. Pozornost bude věnována faktorům, které ovlivňují volbu formy infinitivní komplementace v současné mluvené britské angličtině.
Materiál bude čerpán z korpusu mluvené britské angličtiny Spoken BNC2014. Vlastní analýza sledovaných konstrukcí se bude skládat ze dvou částí: v kvantitativní části bude zjištěno zastoupení obou forem infinitivní komplementace slovesa help. Kvalitativní část práce analyzuje spojení ‚help + (NP) + holý infinitiv‘ a ‚help + (NP) + to-infinitiv‘ z hlediska kritérií, která podle sekundární literatury mohou vést k volbě jedné nebo druhé formy infinitivního komplementu, např. komplexnosti předmětu v pozici mezi slovesem help a infinitivem, faktoru ‚horror aequi‘, přítomnosti negace u infinitivu, persistence jedné z forem infinitivu v bezprostředním kontextu. Pokud to bude možné, budou popsány další shodné a rozdílné rysy příkladů s oběma typy komplementu. Výsledky budou porovnány s popisem uváděným v sekundární literatuře.
Lze očekávat, že práce ukáže některá specifika zkoumaného žánru a dialektu na pozadí lépe popsaných typů textu a regionálních variet (sekundární literatura uvádí užívání infinitivu bez to zejména v žurnalistických textech v americké angličtině). Jak ukazují některé studie (např. Egan 2008), v současné angličtině dochází ke změnám v systému neurčitých slovesných tvarů. Popis konkurence dvou forem infinitivu může k popisu těchto změn přispět.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
References
Callies, M. (2013) ‚Bare infinitival complements in Present-Day English.‘ In Aarts, B., J. Close, G. Leech and S. Wallis (eds) The Verb Phrase in English: Investigating Recent Language Change with Corpora, 239–255. Cambridge: Cambridge University Press.

Biber, D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, U.K.: Longman.

Huddleston, R. and G. K. Pullum (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Egan, T. (2008) Non-finite complementation: a usage-based study of infinitive and -ing clauses in English. Amsterdam: Rodopi.

Kjellmer, G. (1985) ‚Help to/help Ø revisited.‘ English Studies 66, 156–61.

Lohmann, A. (2011) ‚Help vs help to: a multifactorial, mixed-effects account of infinitive marker omission.‘ English Language and Linguistics 15/3, 499–521.

Mair, Ch. (1995) ‚Changing patterns of complementation, and concomitant grammaticalisation, of the verb help in present-day British English.‘ In Aarts B. and Ch. F. Meyer (eds) The Verb in Contemporary English, 258–72. Cambridge: Cambridge University Press.

Mair, Ch. (2006) Twentieth-century English: history, variation and standardization. Pp. 135-140. Cambridge: Cambridge University Press.

McEnery, A. and Z. Xiao (2005) ‚HELP or HELP to: what do corpora have to say?‘ English Studies 86/2, 161–87.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html