Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English
Thesis title in Czech: Pozitivně hodnotící adjektiva v současné mluvené britské angličtině
Thesis title in English: Adjectives of positive evaluation in present-day spoken British English
Key words: pozitivní evaluace|adjektiva|neformální mluvený jazyk|jazyková změna
English key words: positive evaluation|adjectives|informal spoken language|language change
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.08.2018
Date of assignment: 15.08.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.08.2018
Date and time of defence: 18.06.2020 11:00
Date of electronic submission:24.05.2020
Date of proceeded defence: 18.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce prozkoumá užívání adjektiv, která vyjadřují pozitivní hodnocení v současné mluvené britské angličtině.
Materiál bude práce čerpat z korpusu Spoken BNC2014. Pro výzkum budou vybrána frekventovaná pozitivně evaluativní adjektiva, např. wonderful, great, awesome, cool, nebo lovely. Za využití sociolingvistických dat dostupných v korpusu bude prozkoumána variace v užívání těchto adjektiv s ohledem na tzv. apparent time, tedy jejich užívání mluvčími různých generací. Lze očekávat, že podobně jako jiné prostředky vyjadřující subjektivní postoje mluvčího (např. intenzifikátory) budou evaluativní adjektiva podléhat rychlé změně, která se projeví v jejich distribuci napříč generacemi. Pozitivně evaluativní adjektiva, kterých nadužívá určitá skupina mluvčích, mohou totiž rychle ztrácet svou hodnotící schopnost a jsou nahrazena jinými (Tagliamonte, Brooke 2014: 11). U vybraných adjektiv může být k ověření změny využito také srovnání s mluvenou demografickou složkou staršího korpusu BNC.
Užívání evaluativních adjektiv bude popsáno z několika hledisek: z pohledu syntaktického se zaměří na jejich syntaktické funkce (atributivní, predikativní, samostatné užití) a výskyt s intenzifikátory (a případně stupňování); z hlediska frazeologie bude zkoumat kolokace sledovaných adjektiv; budou sledovány jejich sémantické preference a kontext, ve kterém se nejčastěji vyskytují. Pokud to bude možné, práce zohlední i další sociolingvistické parametry kromě věku, jako např. gender.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
References
Aarts, B., J. Close and S. Wallis (2013) ‚Choices over time: Methodological issues in investigating current change.‘ In Aarts, B., J. Close, G. Leech and S. Wallis (eds) The Verb Phrase in English: Investigating Recent Language Change with Corpora, 14–45. Cambridge: Cambridge University Press.

Biber, D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, U.K.: Longman.

Huddleston, R. and G. K. Pullum (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Hundt, M. and Ch. Mair (1999) ‚Agile and uptight genres: The corpus-based approach to language change in progress.‘ International Journal of Corpus Linguistics 4/2, 221–42.

Hunston, S. (2011) Corpus Approaches to Evaluation. Phraseology and Evaluative Language. New York/London: Routledge.

Matesic, M. and A. Memisevic (2016) ‚Pragmatics of adjectives in academic discourse: from qualification to intensification.‘ Jesikoslovlje 12/1-2, 179-206.

Tagliamonte, S.A. and J. Brooke (2014) ‚A weird (language) tale: variation and change in teh adjectives of strangeness.‘ American Speech 89/1, 4-41.

Van linden, A. (2012) Modal Adjectives. English Deontic and Evaluative Constructions in Synchrony and Diachrony. Berlin/Boston: De Gruyter Mouton.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html