Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Systém kolegiální podpory Policie ČR
Thesis title in Czech: Systém kolegiální podpory Policie ČR
Thesis title in English: System of peer support at the Police of the Czech Republic
Key words: peer support|kolegiální podpora|sociální opora|policie
English key words: peer support|social support|police
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.07.2018
Date of assignment: 30.07.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.09.2018
Date and time of defence: 22.01.2019 00:00
Date of electronic submission:11.12.2018
Date of proceeded defence: 22.01.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Smyslem kolegiální podpory je pomoc policistům (spočívající v nabídce rozhovoru, sdílení pocitů a problémů, v konkrétní pomoci či podání informací a případně v odkázání na odbornou pomoc), a to jak z oblasti profesní či osobní krize. Poskytovatelem kolegiální podpory jsou kolegové v rámci oddělení, kteří jsou pro tuto pomoc speciálně vyškoleni. Cílem diplomové práce bude popsat a podat ucelený přehled tohoto programu s ohledem na specifika českého policejního prostředí, kde se tento program postupně začíná rozvíjet a rozšiřovat. Obsahem teoretické části bude vhled do zahraniční praxe (zejména USA), kde již systém kolegiální podpory funguje řadu let, jehož součástí bude i ohlédnutí za efektivitou a limity této služby. V návaznosti na zahraniční praxi, bude popsán vznik a rozvoj českého systému společně se způsobem a metodikou vzdělávání. Oba celky se budou opírat o teoretické zakotvení vycházející z témat vývojové psychologie a psychologie zdraví.

Výzkumná část vychází z předpokladů, že poskytování kolegiální podpory je dobrovolné, tedy konané nad rámec pracovní náplně bez nároku na peněžitou odměnu. Tato praxe je popsána jednak v zahraniční literatuře, jednak v českém prostředí vychází z pokynu policejního prezidenta č. 231/2016,o psychologických službách. Cílem kvalitativně zaměřené výzkumné části bude zjistit, jaké motivy vedou příslušníky k tomu, že chtějí dobrovolně tuto činnost nad rámec své práce vykonávat. Sběr dat bude probíhat formou polostrukturovaných rozhovorů, přičemž cílovou skupinou budou již vyškolení policisté, kteří v rámci systému kolegiální podpory nyní působí. Získaná data budou zpracována pomocí metody zakotvené teorie.

Výsledky výzkumu budou složit k hlubšímu porozumění motivace příslušníků, proč se chtějí stát dobrovolně poskytovateli kolegiální podpory. Díky těmto a dalším informacím, které budou rozhovory získány, bude možné specifikovat vybraná témata školení a zároveň přilákat více potenciálních zájemců.
References
Burger, N. (2012). Vodítka: psychosociální podpora pro pracovníky uniformovaných složek (česká obsahová korektura: PhDr. Štěpán Vymětal). Nizozemí: Impact

Creamer, M. C., Varker, T., Bisson, J., Darte, K., Greenberg, N., Lau, W., & Watson, P. (2012). Guidelines for peer support in high‐risk organizations: An international consensus study using the delphi method. Journal of traumatic stress, 25(2), 134-141.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.

Paoline III, E. A. (2003). Taking stock: Toward a richer understanding of police culture. Journal of criminal justice, 31(3), 199-214.

Patterson, G. T. (2003). Examining the effects of coping and social support on work and life stress among police officers. Journal of Criminal Justice, 31(3), 215-226.

Patterson, G. T., Chung, I. W., & Swan, P. W. (2014). Stress management interventions for police officers and recruits: A meta-analysis. Journal of Experimental Criminology, 10(4), 487-513.

Strauss, A. L., Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvéné teorie. Boskovice: Albert.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html