Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj empatie a její projevy u dětí předškolního věku
Thesis title in Czech: Vývoj empatie a její projevy u dětí předškolního věku
Thesis title in English: The The development of empathy and its manifestations in preschool children
Key words: Empatie|Předškolní dítě|Vybrané vývojové podmínky
English key words: Empathy|Pre-school children|selected development conditions
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.07.2018
Date of assignment: 25.07.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.07.2018
Date and time of defence: 09.09.2019 00:00
Date of electronic submission:19.07.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Vladěna Janoušková
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je představit čtenáři pojem empatie a dále se jím zabývat v kontextu jejího vývoje u předškolních dětí.Dává si za úkol zaměřit se na výsledky vybraných výzkumů v této oblasti a tak poskytnout přehled možných proměnných, které s vývojem empatie souvisí.

Obsahem literárně přehledové části bude několik kapitol.
První bude mít za úkol objasnit pojem empatie tak, aby bylo zřejmé, čím se práce dále zabývá. Další kapitoly budou obsahovat přehled výsledků výzkumů, zejména zahraničních, týkající se daného tématu s důrazem na specifické okolní podmínky. První z vybraných okolních podmínek ve vztahu k vývoji empatie u dětí předškolního věku nás budou zajímat sourozenecké vztahy, rozvíjející se vrstevnické vztahy a v neposlední řadě pohlaví dítěte. Dále se práce zaměří v kontextu daného tématu na působení rodičů.

Práce bude doplněna o návrh výzkumu, Výzkum bude mít kvalitativní design a využije metody pozorování k zachycení projevů empatie u dětí předškolního věku a pokusí se o jejich třídění.

Bakalářská práce přispěje k poznání emocionálního a sociálního vývoje dítěte předškolního věku.
References
Buda, B. (1994). Empatia: psychológia vcítenia a vžitia sa do druhého. Psychoprof.

Farrant, B. M., et al. (2012) Empathy, Perspective Taking and Prosocial Behaviour: The Importance of Parenting Practices. Infant and Child Development, 21, 175-188.

Jambon, M., et al. (2018) The Development of Empathic Concern in Siblings: A Reciprocal Influence Model. Child Development, 1-16.

Mlčák, Z., Záškodná, H. (2009) Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Triton.

Strayer, J., Roberts, W. (2004) Children’s Anger, Emotional Expressiveness, and Empathy: Relations with Parents‘ Empathy, Emotional Expressiveness, and Parenting Practices. Social Development, 13(2), 229-254.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html