Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
VYUŽITÍ DOKUMENTÁRNÍHO FILMU VE VÝUCE
Thesis title in Czech: VYUŽITÍ DOKUMENTÁRNÍHO FILMU VE VÝUCE
Thesis title in English: THE USE OF DOCUMENTARIES IN CLASSROOM
Key words: dokumentární film|metodika|Jeden svět na školách|společenská témata|kritické myšlení
English key words: documentaries|methodology|Jeden svět na školách|social topics|critical thinking
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.07.2018
Date of assignment: 19.07.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.10.2020
Date and time of defence: 07.09.2020 10:00
Date of electronic submission:06.08.2020
Date of proceeded defence: 07.09.2020
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá dokumentárním filmem a jeho využitím při výuce. V první části se věnuji definici základních pojmů, historii dokumentárního filmu ve světě a u nás a vybraným představitelům současné dokumentární tvorby. Následují kapitoly zaměřené na možnosti praktického využití dokumentárního filmu ve výuce, které pojednávají o zásadách práce s dokumentárním filmem, aktivitách, které můžeme při projekci využít a portálu Jeden svět na školách, který při své práci s dokumentárním filmem využívám nejčastěji.
Ve své práci vycházím i z vlastní zkušenosti, kdy dokumentární filmy využívám při výuce, navštěvuji s žáky festival dokumentárních filmů Jeden svět a působím jako lektorka projektu Jeden svět na školách.
References
Bartošek, Luboš a Jitka Panznerová. Náš film: kapitoly z dějin (1896-1945).Praha: Mladá fronta, 1985. Máj (Mladá fronta).
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
Čulík, J. Jací jsme : Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno : Host, 2007.653 s. ISBN 978-80-7294-1.
O vývojových a estetických problémech dokumentárního filmu: John Grierson, Joris Ivens, Alberto Cavalcanti : [sborník statí] : určeno pro posl. denního i dálkového studia dokumentární tvorby. Praha: SPN, 1967. Učební texty vysokých škol.
Komenský, Jan Amos. Didaktika velká: Vybrané spisy Jana Amosa Komenského. Vyd. 2. Praha: Dědictví Komenského, 1930. Knihovna pedagogických klasiků (Dědictví Komenského).
MAREŠ, Jiří. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
Mayerová, Jaroslava. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. 1969.
Navrátil, Antonín: Vývoj československého dokumentárního filmu, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1968.
Navrátil, Antonín, dědicové: Cesty k pravdě a lţi: 70 let československého dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2002.
Přádná, Stanislava, Zdena Škapová a Jiří Cieslar. Démanty všednosti: český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002. Zlatá šedesátá ve filmu. ISBN 80-86102-17-3.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
Strachota, Karel, Porybná, Tereza a Helena Zajícová ed. Základy dokumentárního filmu. Praha: Člověk v tísni, 2012. ISBN 978-80-87456-24-8.
VALIŠOVÁ, Alena. KASÍKOVÁ, Hana. BUREŠ, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Učíme s filmem: metodická příručka pro využití dokumentárního filmu ve výuce. Praha: Člověk v tísni, 2018. ISBN 978-80-7591-008-0.
Vyčichlová, Vlasta, Vendula Šnokhousová, František Rozum David Valouch a Ludmila Součková. Dokumentární film ve výuce: Jeden svět na školách : VŠ skripta. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-65-1.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html