Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Cleft-sentences in Academic Prose: Diachronic Development of their Frequency and Functions in Natural Sciences and Humanities
Thesis title in Czech: Vytýkací konstrukce v odborném stylu: diachronní vývoj frekvence a funkcí v přírodních a humanitních vědách
Thesis title in English: Cleft-sentences in Academic Prose: Diachronic Development of their Frequency and Functions in Natural Sciences and Humanities
Key words: vytýkací konstrukce|gramatická komplexita|odborný styl|vývoj frekvence
English key words: it-cleft sentence|grammatical complexity|academic register|frequency change
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.07.2018
Date of assignment: 17.07.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.07.2018
Date and time of defence: 17.06.2020 08:40
Date of electronic submission:26.05.2020
Date of proceeded defence: 17.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Vašků, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D.
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na vytýkací konstrukce (it-cleft sentences) napříč dvěma žánry anglicky psané akademické prózy na základě předpokladu, že akademická próza z oblasti přírodních vět vykazuje za posledních 200 let zásadní gramatické změny (Biber a Grayová 2016), např. pohyb od gramatické komplexity v rámci vět a souvětí ke gramatické komplexitě uvnitř substantivní fráze; v textech humanitních věd však analogickou výraznější změnu nepozorujeme. Výzkum Bibera a Grayové naznačuje, že vývoj směrem ke gramatické komplexitě uvnitř fráze vede i k nižší frekvenci výskytu vytýkacích konstrukcí, jako jsou it-cleft entences do takové míry, že se v současné době v textech z oblasti přírodních vět prakticky nevyskytují, zatímco v humanitních vědách zůstávají relativně častým jevem.
Cílem této práce je na základě korpusových dat pozorovat vývoj frekvence této konstrukce od roku 1800 do současnosti a současně sledovat i změny ve funkcích vytýkací konstrukcí vyjadřovaných.
Nejpravděpodobnější variantou pro tento rozdíl se zdá být odlišný přístup autorů a vývoj v jednotlivých vědách (vliv Royal Society plain English na přírodovědné články - nové objevy, humanitní vědy spíše interpretace: autor v humanitních vědách větší potřebu připisovat určitým argumentům větší význam, k čemuž jsou vytýkací konstrukce jako cleft-sentence funkčním nástrojem.
Teoretická část představí hypotézy vývoje, stručnou charakteristiku obou registrů a strukturní i funkční popis it-clefts. Metodologická část se zaměří na shromáždění dat (výběr oborů, shromáždění a periodizaci článků/kapitol (např. JSTOR) a převod do prohledávatelné podoby). Analýza bude zkoumat vývoj četnosti konstrukce a související změny ve funkci.
Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Banks, D. (1995) There is a cleft in your sentence: Less common clause structures in scientific writing, pp. 3-11, DOI: 10.4000/asp.3702

Collins, Peter C. 1991. Cleft and Pseudo-Cleft Constructions in English.

Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English.

Biber, D., and Bethany Gray. (2016) Grammatical complexity in academic English: Linguistic change in writing. Cambridge: Cambridge University Press.

Staples, S., J. Egbert, D. Biber, and B. Gray. 2016. Academic writing development at the university level: Phrasal and clausal complexity across level of study, discipline, and genre. Written Communication, 33.149-183.

Biber, D., and Bethany Gray. 2013. Being specific about historical change: The influence of sub-register. Journal of English Linguistics 41.104-134.

Biber, D., and Bethany Gray. 2010. Challenging stereotypes about academic writing: Complexity, elaboration, explicitness. Journal of English for Academic Purposes 9.2-20.

Dušková, L. (2010) ‘Syntactic Construction, Information Structure and Textual Role: An Interface View of the Cleft Sentence’. Brno Studies in English 36/1, 29-45.

Dušková, Libuše (2015) From Syntax to Text: The Janus Face of Functional Sentence Perspective.

Firbas, J. (1992) Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press.

Jespersen, O. (1949). A modern English grammar on historical principles. Part VII. Syntax. George Allen and Unwin Ltd., London.

Kudrnová, Anna (2013) Rhematic subjects in written English: regular preverbal position vs. focusing by it-cleft. Diplomová práce.

Malá, Marcela (2011) Sentence Complexity in Academic Written English: A Syntactic Study with a Diachronic Perspective (1904– 2005). Monografie. LAP Lambert Academic Publishing. Germany. 211 str. ISBN 978-3-8443-3365-7

Malá, Marcela (2013) Academic English from a Diachronic Perspective. In C. Haase/J. Schmied (eds.). REAL Studies 7: English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches. Göttingen: Cuvillier. str. 93 – 108. ISBN 978-3-86955-739-7.

Mojžíšová, K. (2011) „Vytýkací konstrukce v angličtině a v norštině. Kontrastivní studie“, Časopis pro moderní filologii 2, 95-103.

Lambrecht, K. (2001). A framework for the analysis of cleft constructions. Linguistics 39:3, pp. 463–516.

Skouen, Tina and Ryan Stark (2014) Rhetoric and the Early Royal Society. Brill.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html