Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Budovy železničních stanic v Pardubicích, Klatovech a Chebu
Thesis title in Czech: Budovy železničních stanic v Pardubicích, Klatovech a Chebu
Thesis title in English: Railway station buildings in Pardubice, Klatovy and Cheb
Key words: architektura 20. století|poválečná architektura|Josef Danda|nádraží|Pardubice|Klatovy|Cheb
English key words: 20th century architecture|post-war architecture|Josef Danda|railway station|Pardubice|Klatovy|Cheb
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.07.2018
Date of assignment: 10.07.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.08.2018
Date and time of defence: 15.06.2020 09:00
Date of electronic submission:25.05.2020
Date of proceeded defence: 15.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce se zabývá nádražními budovami železničních stanic v Pardubicích, Klatovech a Chebu, jejich architekturou, stavební historií, vzájemnými podobnostmi a možnými vazbami na meziválečnou architekturu. Pardubické nádraží bylo vyprojektováno roku 1948 architekty Karlem Řepou a Karlem Kalvodou, ve spolupráci s Josefem Dandou, a do provozu bylo uvedeno roku 1958. Josef Danda je autorem nádraží v Klatovech z roku 1959, a v Chebu, které vzniklo mezi lety 1958–1962. Jedná se o významné příklady poválečné architektury, jež přes dobu, v níž byly projektovány, vybočily z produkce socialistického realismu.
This bachelor thesis deals with the railway station buildings in Pardubice, Cheb and Klatovy, its architecture, construction history, mutual similarities and its possible connections to the avantgarde architecture between the two world wars. The railway station building in Pardubice was designed in 1948 by the architects Karel Řepa and Karel Kalvoda, in collaboration with Josef Danda, and was put to operation on 1958. Josef Danda is the author of the railway station terminals in Klatovy, built in 1959, and in Cheb, built between 1958 and 1962. These are notable examples of post-war architecture which stepped out of the usual socialist realist production, despite the era of their construction.
References
BARTOŠ, Štěpán, PANOCH, Pavel - Karel Řepa: Pardubický architekt ve věku nejistot. Pardubice: Helios, 2003.

BARTOŠ, Štěpán, LUKEŠ, Zdeněk, PANOCH, Pavel - Kaleidoskop tvarů – Století moderní architektury v Pardubickém kraji. Pardubice: Helios, 2006.

HÁJEK, Karel - Architekt Josef Danda. Praha: České vysoké učení technické, 2007.

HALÍK, Pavel - Sorela. Česká architektura padesátých let. In: Umění. Časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky. 43, č. 1-2, (1995,) s. 185-188

KREJČIŘÍK, Mojmír - Česká nádraží: architektura a stavební vývoj. II. díl., Vydavatelství dopravní literatury Ing. Luděk Čada, 2005

POPELOVÁ, Lenka - Mutující fáze československé architektury po roce 1954 a otázka historismu reflektovaná v soutěžních projektech. In: Svorník : sborník příspěvků z 8. specializované konference stavebněhistorického průzkumu uspořádané 9.-12.6.2009 v Děčíně, Lepton studio, 2010, s. 165-174
VORLÍK, Petr - Český mrakodrap. Nejzajímavější výškové stavby 20. a 21. Století. Paseka, 2015

VYBÍRAL, Jindřich - Architekt Karel Řepa. In: Architekt XLII, 1996, roč. XLII, č. 10, s. 34 - 35
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html