Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv darwinismu na umění 19. století
Thesis title in Czech: Vliv darwinismu na umění 19. století
Thesis title in English: The impact of Darwinism on the art of 19th century
Key words: Anglie|Claude Monet|člověk|Charles Darwin|darwinismus|Edgar Degas|Evoluční teorie|Evropa|Gabriel von Max|opice|výtvarné umění
English key words: Apes|Claude Monet|Charles Darwin|Darwinism|Edgar Degas|England|Europe|Gabriel von Max|human|Theory of Evolution|visual art
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.06.2018
Date of assignment: 29.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.07.2018
Date and time of defence: 12.02.2021 09:00
Date of electronic submission:30.11.2020
Date of proceeded defence: 12.02.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Roman Prahl, CSc.
 
 
 
Guidelines
Darwinova evoluční teorie byla v době svého vzniku, tedy v druhé polovině devatenáctého století, přelomovým dílem. Ovlivnila nejen další vývoj na poli přírodních věd, ale zasáhla (ať již kladně či negativně) rovněž oblast náboženství, literatury, nově zformovala názory intelektuálů, stejně tak jako smýšlení obyčejných lidí. Darwinovy myšlenky si našly cestu také k výtvarným umělcům a k jejich tvorbě; jeho poznatky otevřely cestu novým tématům, často vedly i k celkové změně životního přesvědčení konkrétních umělců. Právě těmto okolnostem a zvratům na poli výtvarného umění devatenáctého století bych se ve své práci chtěla věnovat.
Darwin's Theory of evolution was, at the time of its creation – that means in the second half of the nineteenth century, a revolutionary breakthrough. It influenced not only further development in the field of natural sciences, but also affected (both positively and negatively) the area of religion, literature, and newly created opinions of the spiritual as well as the common people. Darwin's ideas have also found its way to artists and the visual arts; his knowledge opened the way for a new themes and subjects and often led to a complete change of lifestyle of individual artists. Precisely these circumstances and the twists and turns of the nineteenth century art are what I want to focus on in my thesis.
References
Darwin, Charles. O původu člověka. Spojené království 1958.
Donald Diana/ Muro Jane. Endless Forms: Charles Darwin, Natural Science, and the Visual Arts (Yale Center for British Art 2009.
Filip Aleš / Musil Roman. Gabriel von Max (1840-1915). Plzeň 2011.
Heimann, Adelheid: Picasso und der Affe, in Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg. München-Berlin, 1969.
Krasner, James. The Entangled Eye: Visual Perception and the Representation of Nature in Post-Darwinian Narrative. Oxford University Press 1992.
Lahoda Vojtěch / Nešlehová Mahulena / Platovská Marie / Švácha Rostislav / Bydžovská Lenka (eds.): Dějiny českého výtvarného umění 1890/1938 (IV/1). Praha 1998.
Lenman, Robin. Artists and society in Germany. 1850-1914. Manchester 1997.
Lhotský, Josef. Sen noci darwinovské aneb O čem se vám v souvislosti s evolucí ani nezdá. Praha 2016.
Morton, Marsha. From monera to man. Ernst Haeckel, Darwinismus, and nineteenth-century German art, in The art of evolution. Darwin, Darwinism and visual culture. Darthmouth College Press 2009.
Musilová, Helena. František Kupka: cesta k Amorfě: Kupkovy salony 1899-1913 (katalog výstavy). Praha 2012.
Nedbalová, Tereza. Gabriel Cornelius von Max a některé aspekty jeho kreslířské tvorby. Praha 2009.
Petrasová, Taťána. Tělo a tělesnost v českém výtvarném umění 19. století. Plzeň 2009.
Petrasová Taťána / Lorenzová Helena (eds.): Dějiny českého výtvarného umění 1780/1890 (III/2). Praha 2001.
Richter, Margaret Mary. Gabriel Max. The Artist, the Darwinist, and the Spiritualist. New York 1998.
Ruse, Michael. Darwinism and design: does evolution have a purpose? Harvard University 2003.
Spielmann, Petr (ed). František Kupka 1871-1957 (katalog výstavy). Praha 1968.
Stibral, Karel. Darwin a estetika: ke kontextu estetických názorů Charlese Darwina. Červený Kostelec 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html