Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Genderové kontexty tvorby Běly Kolářové
Thesis title in Czech: Genderové kontexty tvorby Běly Kolářové
Thesis title in English: The art of Běla Kolářová in the context of gender
Key words: Běla Kolářová|gender|výtvarné umění|feminismus|ženské umění
English key words: Běla Kolářová|gender|art|feminism|female art
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.06.2018
Date of assignment: 28.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.07.2018
Date and time of defence: 08.09.2020 09:00
Date of electronic submission:22.07.2020
Date of proceeded defence: 08.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Anotace v českém a anglickém jazyce:
Práce se zabývá tvorbou Běly Kolářové v kontextu genderu. Kriticky nahlíží na literaturu, která se těmito souvislostmi doposud zabývala spíše okrajově, a poukazuje na problematičnost jednostranného spojování tvorby Kolářové s tím, co by se dalo označit za „esenci ženskosti“. Tvorba Kolářové je stylově i obsahově rozmanitá - zatímco v jedné poloze využívá konkrétních předmětů tradičně spojovaných s činnostmi ženy, jako jsou šití, vaření či líčení, ve svých materiálových asamblážích pracuje mimo jiné s nářadím či předměty nezatíženými genderovou diferenciací. Práce se pokouší pojmout tvorbu Kolářové v její plné rozmanitosti, a vymezuje se tak vůči jednostrannému spojování tvorby umělkyně s ryze ženským charakterem.
This thesis studies the work of artist Běla Kolářová in the context of gender. This aspect of her work has not been fully analysed yet. Although often being associated with the so-called ‘female essence’, Kolářová’s work is very diverse in terms of style and content. While she works predominantly with everyday objects which have traditionally been connected to women’s activities such as sewing, cooking or applying make-up, she also uses tools as well as gender neutral objects in her material assemblages. This thesis deals with the diverse nature of Kolářová’s work and argues against the one-dimensional view that her work only addresses an antiquated image of feminine character.
References
Josef Hlaváček, Příběh Běly Kolářové. In: Běla Kolářová, katalog výstavy v Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov 2003
Gisela Ecker (ed.), Feminist aesthetics, London: Women's Press, 1985
Martina Pachmanová, Tři tajemství Běly Kolářové. In Akce, slovo, pohyb, prostor: Experimenty v umění 60. let, katalog výstavy Galerie hlavního města Prahy, 1999, str. 433-435
Gillian Perry, Gender and art, New Haven, London: Yale University Press, 1999
Marie Klimešová, Ondřej Zatloukal a Jakub Potůček: Experiment, řád, důvěrnost – ženské rastry Běly Kolářové, katalog retrospektivní výstavy v Muzeu umění Olomouc, 2006
Jiří Valoch, Běla Kolářová. In: katalog výstavy v Národní galerii v Praze, Lenka Zapletalová (ed.), Praha 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html