Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Subjekt vypadávající ze situace
Thesis title in Czech: Subjekt vypadávající ze situace
Thesis title in English: Subject Falling out of a Situation
Key words: Michel Foucault|Jan Císař|subjekt|situace|sebeutváření|komunikace|svoboda|askeze|hra
English key words: Michel Foucault|Jan Císař|subject|situation|self-creation|communication|freedom|asceticism|game
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.06.2018
Date of assignment: 25.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.07.2018
Date and time of defence: 10.02.2021 09:00
Date of electronic submission:07.01.2021
Date of proceeded defence: 10.02.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Švec, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V této práci bych se rád zabýval vztahem lidského uvědomění si sebe sama a ztvárnění divadelního činu. Postavíme-li tyto dva momenty vedle sebe, vyvstane nám zaštiťující pojem askeze, který se zdá být klíčovým jak pro možnost divadelního vyjádření, tak i pro porozumění sobě samotnému jako subjektu. Ve snaze sledovat linii této filosoficko-divadelně vědné problematiky se budu opírat o náhledy Michela Foucaulta a Jana Císaře.

U prvního z autorů se zaměřím na tu polohu Foucaultova myšlení, kdy v jeho díle přichází ke slovu tzv. etický obrat a kdy se dostává k analýze subjektu na příkladu „dějin žádostivce“, která ho přivádí k otázce po podobách forem vztahů k sobě samému, skrze něž se jedinec ustavuje a chápe jako subjekt sexuality. Moment, kdy subjekt nahlédne nesamozřejmost vlastního bytí ve světě, začne tuto svou situaci problematizovat a na základě toho sebe sama omezovat a přetvářet, se v mnohém podobá pomyslnému vstupu herce na parket. Při zkoumání divadelního procesu bude třeba zaměřit se na okamžik, kdy divadelní jednání vzniká a proniká do skutečnosti. Vzájemný dialog Císařovy analýzy amatérského herectví a Foucaultovy analýzy subjektu je veden skrze pojem hry. Divadelní hra jako specifický vstup do skutečnosti je základním kamenem vztahu mezi tvůrcem a recipientem. Hra v pojetí Jana Císaře znamená čin vkládající do nových (divadelních) podmínek, skrze postavu, kterou nejsem já sám, to, co je mi jako jedinečné lidské bytosti vlastní. Hra má svou zásadní roli i na poli Foucaultova myšlení, neboť jsou to právě hry pravdy ve vztahu jedince k němu samému, které se stávají stěžejním pro možné uchopení neustále unikajícího pojmu lidského subjektu. Základní otázky, které si tato práce klade jsou: Jaký je vztah mezi mírou problematizace (resp. omezení) sebe sama a možného spatření a uchopení se jako subjektu? Jaké povahy je vší samozřejmosti zbavený čin, v němž skrze totální sebeomezení přetváříme naše zproblematizované já?

Vzhledem k rozpolcenosti, v níž se ocitá člověk stojící v situaci a zároveň reflektující na vlastní bytí v této situaci, bych práci rád rozvrhl na dvě hlavní části. V první se budu věnovat charakteristice situace. Stavům neproblematizovaného a problematizovaného bytí ve světě. V druhé části bych pak navázal sledováním jednání problematizujícího subjektu, který skrze askezi dochází až ke hře, v níž činností reformuluje sebe sama ve světě a pro svět. V závěru práce bych se rád věnoval jedné z možných odpovědí na předestřený problém, ve které bych vycházel z Nietzscheho dionýsko-apollinské analýzy řecké tragédie a umění vůbec a nulového bodu divadelního jednání, jak jej lze spatřovat v metodě dialogického jednání Ivana Vyskočila. Tyto v mnohém nesmiřitelné náhledy bych rád využil k tomu, aby se na příkladu veřejné samoty a bezúčelné, ale soustředěné hry, vyjevilo to, co Nietzsche nazývá duchem hudby.
References
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016.
CÍSAŘ, Jan. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1982.
FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality II. Praha: Hermann, 2003.
FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. Vydání třetí. Praha: Herrmann, 2016.
NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie, čili, Hellénství a pesimismus. Praha: Vyšehrad, 2008.
NIETZSCHE, Friedrich. O životě a umění. Praha: Přátelství, 1943.
VYSKOČIL, Ivan. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2005.
VYSKOČILOVÁ, Eva, ed. Dialogické jednání jako otevřená otázka: sborník z konference 13. a 14.11.1997. Praha: Akademie múzických umění, 1997.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html