Využití taneční a pohybové výchovy v základním vzdělávání
Thesis title in Czech:
Využití taneční a pohybové výchovy v základním vzdělávání
Thesis title in English:
The Use of the Dance and Movement Education in the Primary Education
Key words:
taneční a pohybová výchova|tanec|pohyb|rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání|základní vzdělávání|taneční pedagog|školní vzdělávací program
English key words:
dance and movement education|dance|movement|framework education programme|primary education|dance educator|school educational programme
hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration:
12.06.2018
Date of assignment:
12.06.2018
Administrator's approval:
not processed yet
Confirmed by Study dept. on:
05.08.2019
Date and time of defence:
05.09.2019 13:00
Date of electronic submission:
05.08.2019
Date of proceeded defence:
05.09.2019
Submitted/finalized:
committed by student and finalized
Opponents:
PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Guidelines
Touto prací bych chtěla ukázat momentální stav, ve kterém se nachází doplňující vzdělávací obor Taneční a pohybová výchova na základních školách, který byl po velkém úsilí, díky erudovaným odborníkům, zahrnut v roce 2010 do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Nejprve seznámím s pojmy, které jsou s taneční výchovou provázány. Dále poukážu na profesi tanečního pedagoga, bez kterého by se tento předmět nemohl vyučovat a úskalí, která jsou s kvalifikací spojena. Uvedu, jaká byla cesta, než se prosadila Taneční a pohybová výchova do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a po ukázce se vzděláváním v zahraničí tohoto oboru provedu analýzu Školních vzdělávacích programů vybraných škol, které si Taneční a pohybovou výchovu zvolili do svého kurikula.
References
I would like this work to show the current state of additional educational field of Dance and Movement Education in primary schools, after a great deal of effort, thanks to astute professionals who managed to include it in the Education Arts and Culture Framework Education Programme in 2010. Firstly I introduce the concepts that are linked to dance and movement education. Secondly I will point out the profession of a dance educator, without whom this subject could not be taught and the pitfalls associated with the qualification. I will state what the journey was before Dance and Movement Education was introduced into the Framework Education Programme and, after a demonstration of education abroad in this field, I will analyze the school educational programmes of the selected schools which have added Dance and Movement Education to their curriculums.