Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Nové psychometrické přístupy k měření osobnosti - analýza digitálních stop a výsledků činnosti
Thesis title in Czech: Nové psychometrické přístupy k měření osobnosti - analýza digitálních stop a výsledků činnosti
Thesis title in English: New psychometric approaches to personality measurement - digital footprints analysis
Key words: psychometrie|digitální stopa|odhad osobnosti|sociální sítě|LinkedIn
English key words: Psychometry|Digital Footprint|Personality Computing|Social Networks|LinkedIn
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Höschlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.06.2018
Date of assignment: 11.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.08.2018
Date and time of defence: 21.06.2019 00:00
Date of electronic submission:15.05.2019
Date of proceeded defence: 21.06.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce si klade za cíl na základě odborné literatury, článků a studií získat poznatky o možnostech využití digitálních stop a výsledků činnosti k měření osobnosti. Literárně přehledová část se bude zabývat možnostmi měření resp. predikce osobnostních vlastností pomocí analýzy textu, fotografií (zejména profilových) a uživatelského chování na internetu, primárně v prostředí sociálních sítí. Návrh výzkumu bude vystavěn nad otázkou, s jakou přesností je možné predikovat osobnost na základě analýzy stop a výsledků činnosti na profesní sociální síti LinkedIn. Poznatky z navrhovaného výzkumu mohou být přínosné jako jeden z možných zdrojů informací naříklad při náboru či výběru zaměstnanců.
References
Azucar, D., Marengo, D., & Settanni, M. (2018). Predicting the Big 5 personality traits from digital footprints on social media: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 124, 150-159.http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2017.12.018
Back, M., Stopfer, J., Vazire, S., Gaddis, S., Schmukle, S., Egloff, B., & Gosling, S. (2009). Facebook Profiles Reflect Actual Personality, Not Self-Idealization. Psychological Science, 21(3), 372-374.
Pennebaker, J. W. (2011). The Secret Life of Pronouns: What Our Words Say About Us. New York: Bloomsbury Press.
Liu, D., & Campbell, W. K. (2017). The Big Five personality traits, Big Two metatraits and social media: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 70, 229-240.http://dx.doi.org/10.1016/j.jrp.2017.08.004
Stillwell, D., & Kosinsk, M. (2012). MyPersonality project: Example of successful utilization of online social networks for large-scale social research. The Psychometrics Centre, University of Cambridge.
Wei, X., & Stillwell, D. (2016). How smart does your profile image look? Estimating intelligence from social network profile images [Online]. https://doi.org/10.1145/3018661.3018663.
Youyou, W., Kosinski, M., & Stillwella, D. (2015). Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans. Pnas, 112(4), 1036–1040.
Pennebaker J. W. (2011). Your use of pronouns reveals your personality. Harvard Business Review, 89, 32–33.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html