Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vnímání fotografií v médiích
Thesis title in Czech: Vnímání fotografií v médiích
Thesis title in English: Visual perception of media photography
Key words: porozumění scéně|gist|salience|zapamatovatelnost|mediální fotografie
English key words: scene understanding|gist|saliency|memorability|media photography
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.06.2018
Date of assignment: 08.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.06.2018
Date and time of defence: 03.09.2020 00:00
Date of electronic submission:27.07.2020
Date of proceeded defence: 03.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Vaníček
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsat kognitivně psychologické mechanismy vnímání fotografií s ohledem na fotografie užívané v médiích.
Obsahem literárně přehledové části bude popis mechanismů stojících za porozuměním obsahu fotografie, poutavostí fotografie a její zapamatovatelností. Dále se bude zabývat specifiky žánrů mediální fotografie a vizuální percepcí zaměřenou přímo na tuto oblast fotografie.

Návrh výzkumu bude obsahovat experiment na zapamatování různých žánrů mediálních fotografií v rozvrženích typických pro rozhraní internetových médií. Výzkum by měl přispět k objasnění toho, jak obsah, žánr a umístění fotografií v médiích ovlivňuje jejich zapamatovatelnost.
References
Goetschalckx, L., Moors, P., & Wagemans, J. (2017). Image memorability across longer time intervals. Memory, 26(5), 581—588.

Greene, M., Oliva, A. (2009). Recognition of natural scenes from global properties. Cognitive psychology, 58(2), 137—176.

Evans, J., Hall, S. (Eds.). (1999). Visual Culture: The Reader. London: Thousand Oaks.

Isola, P., Xiao, J., Torralba, A., Oliva, A. (2011). What Makes an Image Memorable?. In: Proceedings Of The IEEE Computer Society Conference On Computer Vision And Pattern Recognition, (2011 IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, CVPR 2011), 145-152.

Jewitt, C., Triggs, T. (2006). Screens and the social landscape. Visual Communication, 5(2), 131—140.

Luck, S. J., Hollingworth, A. (Eds.). (2008). Visual Memory. New York: Oxford University Press.

McLuhan, H. M. (2000). Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota.

Urgolites, Z., Wood, J. (2013). Binding actions and scenes in visual long-term memory. Psychonomic Bulletin & Review, 20(6), 1246—1252.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html