Vnímání fotografií v médiích
Thesis title in Czech: | Vnímání fotografií v médiích |
---|---|
Thesis title in English: | Visual perception of media photography |
Key words: | porozumění scéně|gist|salience|zapamatovatelnost|mediální fotografie |
English key words: | scene understanding|gist|saliency|memorability|media photography |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.06.2018 |
Date of assignment: | 08.06.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.06.2018 |
Date and time of defence: | 03.09.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 27.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Vaníček |
Guidelines |
Cílem práce je popsat kognitivně psychologické mechanismy vnímání fotografií s ohledem na fotografie užívané v médiích. Obsahem literárně přehledové části bude popis mechanismů stojících za porozuměním obsahu fotografie, poutavostí fotografie a její zapamatovatelností. Dále se bude zabývat specifiky žánrů mediální fotografie a vizuální percepcí zaměřenou přímo na tuto oblast fotografie. Návrh výzkumu bude obsahovat experiment na zapamatování různých žánrů mediálních fotografií v rozvrženích typických pro rozhraní internetových médií. Výzkum by měl přispět k objasnění toho, jak obsah, žánr a umístění fotografií v médiích ovlivňuje jejich zapamatovatelnost. |
References |
Goetschalckx, L., Moors, P., & Wagemans, J. (2017). Image memorability across longer time intervals. Memory, 26(5), 581—588. Greene, M., Oliva, A. (2009). Recognition of natural scenes from global properties. Cognitive psychology, 58(2), 137—176. Evans, J., Hall, S. (Eds.). (1999). Visual Culture: The Reader. London: Thousand Oaks. Isola, P., Xiao, J., Torralba, A., Oliva, A. (2011). What Makes an Image Memorable?. In: Proceedings Of The IEEE Computer Society Conference On Computer Vision And Pattern Recognition, (2011 IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, CVPR 2011), 145-152. Jewitt, C., Triggs, T. (2006). Screens and the social landscape. Visual Communication, 5(2), 131—140. Luck, S. J., Hollingworth, A. (Eds.). (2008). Visual Memory. New York: Oxford University Press. McLuhan, H. M. (2000). Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. Urgolites, Z., Wood, J. (2013). Binding actions and scenes in visual long-term memory. Psychonomic Bulletin & Review, 20(6), 1246—1252. |