Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole
Thesis title in Czech: Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole
Thesis title in English: Stress factors and ways of coping with them among novice elementary school teachers
Key words: stres|začínající učitel|copingové strategie
English key words: stress|initial teacher|coping strategies
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.06.2018
Date of assignment: 07.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.06.2018
Date and time of defence: 21.06.2019 00:00
Date of electronic submission:12.05.2019
Date of proceeded defence: 21.06.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michaela Veselá, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku stresu u začínajících učitelů na základních školách. Jejím cílem je zmapovat, které konkrétní faktory vyvolávají u začínajících učitelů stres a rovněž jaké techniky nebo strategie jsou jimi využívány ke zvládnutí či zmírnění vzniklé zátěže.
V literárně-přehledové části se práce zaměří na profesi učitele, konkrétně na charakteristiku učitelské profese, dále pak na požadavky a nároky, jež jsou na učitele kladeny, a osobnost a typologii učitele. Práce bude rovněž v následujících kapitolách popisovat stres a jeho zdroje u začínajících učitelů, respektive jednotlivé faktory, se kterými se učitelé na základních školách musí potýkat. V závěru literárně-přehledové části budou rovněž zmíněny některé techniky či copingové strategie, které je možné užívat pro zvládání, nebo alespoň zmírnění působícího stresu.
Návrh výzkumu bude zjišťovat konkrétní stresové faktory u začínajících učitelů a rovněž techniky užívané k jeho zvládání. Výzkum bude mít kvalitativní design; data budou získána od prvostupňových učitelů základních škol pomocí polostrukturovaného rozhovoru a budou následně analyzována s užitím zakotvené teorie. Výzkum může přispět k inovaci pregraduální přípravy učitelů.
References
Bickmore, D. L., & Bickmore, S. T. (2010). A Multifaceted Approach to Teacher Induction. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 26(4), 1006–1014.

Dias-Lacy, S. L., & Guirguis, R. V. (2017). Challenges for New Teachers and Ways of

Coping with Them. Journal of Education and Learning, 6(3), 265–272.

Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: Challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25, 814–825.

Křivohlavý, J., & Zewdieová, M. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada.

Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi (Vyd. 1). Praha: Portál.

Praško, J., & Prašková, H. (2001). Proti stresu krok za krokem. Praha: Grada.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html