Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků
Thesis title in Czech: Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků
Thesis title in English: Application of film and fiction at school as a possibility of influencing pupil´s attitudes
Key words: postoje|stereotypy|předsudky|beletrie|film|multikulturní výchova|handicap|gender|změna postojů|měření postojů
English key words: attitudes|stereotypes|prejudices|fiction|film|multicultural education|handicap|gender|change of attitudes|measurement of attitudes
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.06.2018
Date of assignment: 06.06.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.09.2018
Date and time of defence: 04.09.2019 09:00
Date of electronic submission:31.07.2019
Date of proceeded defence: 04.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je vytvořit několik lekcí využívajících film a beletrii k formování a ovlivňování postojů žáků ve školní výuce.Práce bude převážně metodického charakteru.
V teoretické části se zaměří na vymezení postojů, stereotypů a předsudků, jejich vzniku, charakteristik a zdrojů. Dále bude formulovat podmínky a možnosti jejich ovlivňování obecně, zejména pak v rámci školní výuky.
V praktické části navrhne několik plánů lekcí či výukových celků, během nichž bude zpracováno téma předsudků v oblastech, s nimiž se žáci mohou setkat nejčastěji: jedná se o předsudky vůči osobám jiného etnika, rasy či národnosti, postoje vůči osobám s tělesným nebo mentálním postižením a genderové stereotypy. Součástí metodik bude vždy využití filmu nebo beletrie - úryvků nebo celků, v nichž bude dané téma zpracováváno.
Práce vychází z předpokladu, že literatura a film mají vzhledem k působení na emoce čtenáře či diváka větší potenciál k ovlivňování postojů, než jaký umožňuje většina materiálů, s nimiž žáci ve výuce běžně pracují. Zároveň lze vhodným výběrem děl kultivovat divácký a čtenářský vkus žáků a rozvíjet také mediální gramotnost. Vzhledem k tomu, že se jedná v rámci Rámcového vzdělávacího plánu o průřezové téma, budou metodiky koncipovány tak, aby je bylo možné zařadit do výuky standardních předmětů, využít blízkost s některými tématy společenskovědních předmětů, zeměpisu či přírodopisu a využít také mezipředmětové vztahy. Budou zpracovány tak, aby bylo možné pracovat s více variantami úloh pro žáky v různém věku a také pro případnou spolupráci více vyučujících napříč předměty.
Součástí práce bude také výzkum, který ověří účinnost použitých metod. Vzhledem ke krátkodobému charakteru navržených lekcí se bude jednat pouze o měření změny v názorové, intelektuální složce postojů. Data budou shromažďována formou dotazníků.
References
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013.
MEYROWITZ, Joshua: Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006.
MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.
NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1998.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009.
NOVOSAD, Libor.Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
OAKLEYOVÁ, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
PIKE, Graham, SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
PRůCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html