Koncepce informačního vzdělávání univerzitní knihovny Západočeské univerzity v Plzni
Thesis title in Czech: | Koncepce informačního vzdělávání univerzitní knihovny Západočeské univerzity v Plzni |
---|---|
Thesis title in English: | The concept of information education in the library of the University of West Bohemia in Pilsen |
Key words: | informační gramotnost|informační vzdělávání|univerzitní knihovna|Západočeská univerzita|učící knihovník|koncepce informačního vzdělávání|celoživotní vzdělávání |
English key words: | information literacy|information education|university library|teaching librarian|concept of information education|lifelong learning|University of West Bohemia |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 24.05.2018 |
Date of assignment: | 24.05.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 29.06.2018 |
Date and time of defence: | 09.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D. |
Guidelines |
Tématem diplomové práce je problematika informačního vzdělávání v prostředí univerzitních knihoven a představuje jeho formy dle aktuálních trendů. Teoretická část práce vychází z analýzy aktuálního stavu informačního vzdělávání na ZČU a primárně se zaměřuje na úlohu příslušné Univerzitní knihovny při zvyšování informační gramotnosti vysokoškolských studentů. Praktická část zahrnuje kvantitativní průzkum pomocí dotazníku, zaměřený na preference nabízených aktivit informačního vzdělávání na ZČU/UK ZČU. Cílem je na základě teoretických a praktických poznatků navrhnout koncepci budoucího směřování Univerzitní knihovny ZČU v rámci informačního vzdělávání. Základní osnova: Úvod Informační gramotnost (pojem, současný přístup) Informační vzdělávání (úloha VŠ knihoven, obsah, druhy IV) Informační vzdělávání na ZČU/UK ZČU (stav, aktivity, statistiky, atd.) Analýza potřeb a požadavků v oblasti informačního vzdělávání u jednotlivých cílových skupin Identifikace oblastí překryvu těchto potřeb se stávající skladbou nabízených programů Návrh nové koncepce vycházející ze zjištěných výsledků Závěr Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
DOMBROVSKÁ, Michaela. Informační vzdělávání na vysokých školách v České republice – přehled, vývoj a další kroky. Proinflow [online]. 2010,2(2), 45-52 [cit. 2018-04-18]. Dostupné z:http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/877/1005 DOMBROVSKÁ, Michaela, Hana LANDOVÁ a Ludmila TICHÁ. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. Národní knihovna. 2004, 15(1), 7-18. ISSN 1214-0678. Dostupné z:http://knihovna.nkp.cz/nkkr0401/0401007.html JULIEN, Heidi a Jen (J.L.) PECOSKIE. Librarians' experiences of the teaching role: Grounded in campus relationships. Library & Information Science Research [online]. 2009,31(3), 149-154 [cit. 2018-04-18]. DOI: 10.1016/j.lisr.2009.03.005. ISSN 07408188. Dostupné z:http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0740818809000565 Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v České republice. Asociace knihoven vysokých škol České republiky [online]. 2008, 1-36 [cit. 2018-04-18]. Dostupné z:http://akvs.cz/wp-content/uploads/2016/05/ivig-koncepce.pdf LANDOVÁ, Hana. Informační vzdělávání v novém hávu : jak budeme učit naše uživatele. In Kovářová P.: Trendy v informačním vzdělávání. Zlín, VeRBuM, 2012, 21-31. ISBN 978-80-87500-18-7. LANDOVÁ, Hana, Ludmila TICHÁ a Lenka BĚLOHOUBKOVÁ. Information Literacy in the Czech Republic: A Territory for Theory, Practice and Co-operation. KURBANOĞLU, Serap, Esther GRASSIAN, Diane MIZRACHI, Ralph CATTS a Sonja ŠPIRANEC, ed. Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice. Cham: Springer International Publishing, 2013, s. 275-281. ISBN 978-3-319-03918-3. MISHRA, Bibhash Kumar. IMPACT OF INFORMATION LITERACY ON COLLEGE STUDENTS. International Journal of Information Library [online]. 2017,6(2), 22-26 [cit. 2018-04-18]. ISSN 22780386. Dostupné z:http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=22&sid=bf91c37f-0aa8-4bcd-bfe3-53add281d3a5%40pdc-v-sessmgr01 |