Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hodnotová orientace a postoje sourozenců dětí s postižením
Thesis title in Czech: Hodnotová orientace a postoje sourozenců dětí s postižením
Thesis title in English: Value system and attitudes of siblings of disabled children
Key words: hodnotová orientace|postoje|sourozenci dětí s postižením|dítě s postižením|sourozenecký vztah
English key words: value system|attitudes|siblings of children with disabilities|children with disability|siblings relationship
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.05.2018
Date of assignment: 24.05.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.05.2018
Date and time of defence: 21.01.2020 00:00
Date of electronic submission:10.12.2019
Date of proceeded defence: 21.01.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce bude zmapování dosavadních poznatků o dopadu soužití se sourozencem s postižením na vytváření hodnot a postojů dětí a dospívajících. Součástí teoretické části bude přehled poznatků týkajících se těchto psychologických konstruktů a jejich vývoje. Dále tato práce bude v teoretické části zaměřena na situaci rodiny dítěte s postižením a vliv tohoto faktu na její systém. V tomto sledu bude dále zaměřena pozornost na život sourozence dítěte s postižením a jeho vývoj.

V empirické části bude diplomová práce zaměřena na kvantitativní zjištění hodnotové orientace a postojů u této skupiny dětí a identifikaci rozdílu v tomto směru oproti obecné populaci. Data budou sbírána dotazníkovou metodou a dále statisticky analyzována. Výsledky budou dále porovnávány s dalšími podobnými studiemi a mohou přinést užitečné výsledky pro odbornou práci s celou rodinou.
References
Bågenholm, A., & Gillberg, C. (1991). Psychosocial effects on siblings of children with autism and mental retardation: A population-based study. Journal of Mental Deficiency Research, 35(4), 291-307.

Connors, C., & Stalker, K. (2003). The Views and Experiences of Disabled Children and Their Siblings: A Positive Outlook. London: Jessica Kingsley Publishers.

Leman, K. (2012). Sourozenecké konstelace. Praha: Portál.

Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H.

Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada

Schopler, E., & Mesibov, G. B. (1984). The Effects of autism on the family. New York: Plenum press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html