Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Význam exekutivních funkcí v edukačním procesu
Thesis title in Czech: Význam exekutivních funkcí v edukačním procesu
Thesis title in English: The Importance of Executive Function in the Educational Process
Key words: exekutivní funkce|edukační proces|intervence|diagnostické metody
English key words: executive function|educational process|intervention|diagnostic methods
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: Mgr. Kateřina Holubová - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.05.2018
Date of assignment: 23.05.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.05.2018
Date and time of defence: 09.09.2019 00:00
Date of electronic submission:26.07.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Vaníček
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na propojení exekutivních funkcí a edukací dětí a dospívajících. V České republice se tomuto tématu zatím nevěnuje mnoho pozornosti, ačkoliv výzkumy ukazují, že kvalita exekutivních funkcí představuje spolehlivější prediktor školní úspěšnosti než prostá výše IQ. Neexistují u nás ani ucelené diagnostické baterie těchto funkcí.
Cílem bakalářské práce bude přiblížit význam exekutivních funkcí v edukačním procesu. Popíše tyto funkce a jejich vývoj u dětí, následně budou exekutivní funkce zasazeny do kontextu edukace. Poté podá výčet diagnostických metod, seznámí čtenáře s různými zahraničními výzkumy, které byly na toto téma provedeny. V konečné části budou zmíněny možnosti intervence pro rozvoj exekutivních funkcí.

V empirické části bude popsán návrh výzkumu, který ověří účinnost doporučení pro rozvoj nedostatečně rozvinutých exekutivních funkcí, která jsou uvedená v Katalogu podpůrných opatření.
References
Best, J. R., Miller, P. H., & Naglieri, J. A. (2011). Relations between executive function and academic achievement from ages 5 to 17 in a large, representative national sample [Online]. Learning and Individual Differences, 21(4), 327-336. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.01.007

Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2016). Intervention for executive functions development in early elementary school children: effects on learning and behaviour, and follow-up maintenance [Online]. Educational Psychology, 37(4), 468-486. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1214686

Kovalčíková, I., Ropovik, I., Ferjenčík, J., Liptáková, L., Klimovič, M., Demko, M. ... Brajerčík, J. (2016). Diagnostika a stimulácia kognitívnych a exekutívnych funkcií žiaka v mladšom školskom veku. Prešov: Vydavatel’stvo Prešovskej univerzity.

Masten, A. S., Herbers, J. E., Desjardins, C. D., Cutuli. J. J., McCormick, C. M., Sapienza, J. K. ... Zelazo, P. D. (2012). Executive Function Skills and School Success in Young Children Experiencing Homelessness [Online]. Educational Researcher, 41(9), 375-384.https://doi.org/10.3102/0013189X12459883

Meltzer, L. (2007). Executive function in education: from theory to practice. New York: Guilford Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html