Psychologické aspekty komunikace mezi lékařem a pacientem v kontextu poskytované péče
Thesis title in Czech: | Psychologické aspekty komunikace mezi lékařem a pacientem v kontextu poskytované péče |
---|---|
Thesis title in English: | Psychological aspects of communication between doctor and patient in context of provided healthcare |
Key words: | komunikace|vztah lékař-pacient|lékařská praxe|komunikační trénink|postoje |
English key words: | communication|doctor-patient relationship|medical practice|training in communication|attitudes |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.05.2018 |
Date of assignment: | 22.05.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.06.2018 |
Date and time of defence: | 27.05.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 20.04.2019 |
Date of proceeded defence: | 27.05.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomový projekt se budevěnovat komunikaci ve vztahu lékaře a pacienta.Cílem je zmapovat, zda existuje souvislost mezi komunikací lékaře, spokojeností pacienta s ošetřením a pacientovou compliance. Teoretická část práce bude zaměřena na zmapování dostupné literatury včetně nejnovějších výzkumů v dané oblasti, se zaměřením na souvislost komunikačních dovedností lékaře se spokojeností pacienta, jeho vnímáním lékaře jako odborníka, přístupem pacienta k léčbě a jeho zdravotním stavem. Práce dále zmapuje, zda existují konkrétní, na výzkumech založená doporučení pro lékaře, jak v tomto smyslu komunikaci mezi lékařem a pacientem zlepšit (tedy zvýšit spokojenost a compliance pacientů). Cílem empirické části bude zjistit, zda existuje souvislost mezi tím, jak pacienti hodnotí lékaře po stránce komunikační a po stránce odborné.Výzkum se bude zabývat způsobem komunikace lékařů na ambulancích v nemocničním zařízení, hodnocením návštěvy lékaře konkrétními pacienty a jejich přístupem k léčbě.Výzkumný design bude kvantitativního charakteru - konkrétně se bude jednat o dotazníkové šetření, jehož respondenty budou pacienti. |
References |
Attar, H. S., &Chandramani, S. (2012). Impact of physician empathy on migrace disability and migraineur compliance. Annalsof Indian Academyof Neurology, 15(5), 89. Boissy, A., Windover, A. K., Bokar, D., Karafa, M., Neuendorf, K., Frankel, R. M., &Rothberg, M. B. (2016). Communication skills training for physicians improves patient satisfaction. Journal of genera linterna lmedicine, 31(7), 755-761. DeVito, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. Honzák, R. (1999). Komunikační pasti v medicíně: praktický manuál komunikace lékaře s pacientem (2., dopl. vyd). Praha: Galén. Levinson et al. (1997). Physician-patient communication.: the relationship with malpractice claims among primary care physicians . The Journal Of The American Medical Association, 7(277), 553-559. Ptáček, R., & Bartůněk, P. (c2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie (3. aktualiz. vyd., v Portálu 1. vyd). Praha: Portál. |