Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Didaktické zpracování reklamních spotů ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: Didaktické zpracování reklamních spotů ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in English: Didactic utilization of advertisement videos in Czech foreign language teaching
Key words: čeština jako cizí jazyk|komunikační metoda|reklama|reklamní spot|učebnice češtiny pro cizince|video ve výuce|výukové materiály
English key words: Czech as a foreign language|communicative language teaching|advertisement|advertisement video|textbooks of Czech for foreigners|video in teaching|learning materials
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.05.2018
Date of assignment: 30.10.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.12.2018
Date and time of defence: 09.09.2019 09:00
Date of electronic submission:18.07.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je poukázat na dosud málo užívané zařazení videa, respektive reklamních spotů, do výuky češtiny jako cizího jazyka. Práce by měla zhodnotit dostupné výukové komponenty orientující se na dané téma v českém, případně anglojazyčném, prostředí a předložit konkrétní návrhy, jak s krátkým videem v českém jazyce určeným primárně ke komerčním účelům pracovat efektivně. Teoretická část představí komunikační přístup, čímž bude vymezen charakter práce s výukovými komponenty, a dále se zaměří přímo na literaturu zabývající se začleňováním videa do vyučování cizího jazyka. Ta bude následně výchozím bodem pro praktickou část – poskytne zásady pro výběr vhodných spotů a tvorbu struktury lekcí. V praktické části bude provedena analýza dostupných materiálů, zejména učebnic, které zahrnují využití reklamních videí, případně i dalších typů audiovizuálních materiálů, ve výuce češtiny pro cizince. Následně bude představen návrh lekcí včetně metodických pokynů pro skupiny studentů od úrovně A1 až po B2. Materiály pro studenty, videa v elektronické formě a instrukce pro učitele budou distribuovány do několika jazykových škol. Každá lekce se bude věnovat jak určitému gramatickému jevu odpovídajícímu pokročilosti skupiny, tak českým reáliím, které video přiblíží. Celkem je předpokládán vzorek 160 - 200 studentů (z každé úrovně 40 - 50) a minimálně 4 různých lektorů pro určitý stupeň pokročilosti. Relevance materiálů bude testována bezprostředně po realizované lekci, kdy lektoři vyplní dotazníky hodnotící použité materiály a dále s nimi v návaznosti na odpovědi a připomínky proběhne nestrukturovaný rozhovor. Získaná data nabídnou možnosti využití a případně úpravy vytvořených lekcí, které by měly vést k efektivnějšímu uplatnění výukových komponent vytvořených pro daná videa.
Struktura:
1. Úvod (výběr tématu, stanovení hypotéz, představení postupu)
2. Teoretická část – Tendence výuky češtiny jako cizího jazyka, Komunikační přístup Význam videa ve výuce, Výuka českých reálií, Hovorová čeština, Autentické materiály Zařazování videa do učebnic češtiny pro cizince Video jako doplňkový materiál ve výuce – Motivace, Způsob výběru, Práce s videem ve výuce
3. Praktická část - Analýza (stanovení hypotéz, rozbor učebnic a dalších učebních materiálů, výsledky) Tvorba materiálů určených pro výuku po jednotlivých úrovních – Jednotlivá videa (postup, záměr), Samostatné metodické pokyny k daným videím, Testování vytvořených materiálů, Případná úprava materiálů
4. Závěr
References
BILLOWS, Frederic Lionel. The Techniques of Language Teaching. London: Longman, 1961.
BULEJČÍKOVÁ, Petra. Přijďte se podívat aneb Video ve výuce. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2007 – 2009. AUČCJ, 2009. S. 83 – 93.
BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, Marie; MULLEROVÁ, Andrea. Současný stav použití videa jako učební pomůcky. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2015. AUČCJ, 2009. S. 27 39.
DI PARDO LÉON-HENRI, Dana. Teaching Foreign Languages through the Analysis of Film and Television Series: English for Legal Purposes [online]. [cit. 2018-12-04]. Dostupné z: https://journals.openedition.org/apliut/2732#
DONAGHY, Kieran. Film in Action: Teaching language using moving images. Delta Publishing, 2015.
GIULIANO, Lucia. Teaching with Movies: German Films and Grammar Contents. InICT for Language Learning[online]. [cit. 2018-04-04]. Dostupné z:https://conference.pixelonline.net/ICT4LL/prevedition.php?id_edition=20&mat=PRE
GOLDSTEIN, Ben, DRIVER, Paul: Language learning with digital video. Cambridge, Cambridge university press, 2015.
HAMBROOK, Joe. Video in foreign language teaching. In Per Linguam. Volume 2, No 1, 1986, S. 25 – 28.
HART, Ian. Video, foreign languages teaching and the documentary tradition. In System. Volume 20, Issue 1, February 1992, S. 1-13.
HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2009.
JENSEN DAM, Eva; VINTHER,Thora. Video in Foreign Language Teaching. In System. Volume 6, Issue 1, January 1978, S. 25 - 29.
KESTŘÁNKOVÁ, Marie. Některé metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka s využitím dramatu. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2006 – 2007. AUČCJ, 2007. S. 95 – 99.
KOTKOVÁ, Radomila. Použití videa ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2007 – 2009. AUČCJ, 2009. S. 105 – 108.
LITTLEWOOD, William. Communicative Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
MITTERER, Holger; MCQUEEN, James M. Foreign Subtitles Help but Native-Language Subtitles Harm Foreign Speech Perception. In PLoS ONE Volume 4 Issue 11[online]. [cit. 2018-12-04]. Dostupné z: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0007785
RICHARDS, Jack C. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
STEMPLESKI, Susan, TOMALIN, Barry: Video in action: Recipes for using video in language teaching. New York : Prentice-Hall, 1997.
SWEETING, Arizio. Language Through Film. Sydney: Phoenix Education, 2009.
ŠICHOVÁ, Kateřina. Workshop: obrazový a audiovizuální materiál ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Využití reklamy při tématu Vánoce.In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2013. AUČCJ, 2013.S. 215 – 222.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html