Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The adverbs absolutely and totally in present-day spoken British English
Thesis title in Czech: Adverbia absolutely a totally v současné mluvené britské angličtině
Thesis title in English: The adverbs absolutely and totally in present-day spoken British English
Key words: Adverbia|Syntaktické role adverbií|Korpusová lingvistika|Sociolingvistika|Kolokace
English key words: Adverbs|Syntactic roles of adverbs|Corpus linguistics|Sociolinguistics|collocations
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.05.2018
Date of assignment: 16.05.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.05.2018
Date and time of defence: 05.09.2019 08:30
Date of electronic submission:05.08.2019
Date of proceeded defence: 05.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Adverbia absolutely a totally se užívají jako příslovečná určení nebo jako intenzifikátory, ale mohou sloužit také jako diskurzní částice („emphatic, affirmative response items“ (Pertejo and Martínez (2014: 210)). Zastoupení jednotlivých funkcí se ale u obou adverbií liší (srov. Gižová 2014) a lze předpokládat i odlišnosti v rámci téže funkce vyjadřované různými adverbii (např. typy frází, které adverbia intenzifikují).
Bakalářská práce prozkoumá funkce adverbií absolutely a totally v současné neformální mluvené britské angličtině. Z korpusu Spoken BNC2014 bude excerpováno nejméně 50 dokladů užití každého z adverbií. Budou popsány syntaktické, sémantické, pragmatické a sociolingvistické rysy obou adverbií ve vztahu k jejich funkcím. Kvantitativní část analýzy porovná relativní frekvenci obou adverbií v korpusu. Kvalitativní analýza se zaměří na syntaktické vzorce, v nichž se adverbia objevují, a na jejich kolokace. Budou popsány sémantické preference adverbií zejména v intenzifikační funkci (spojení s pozitivně nebo negativně hodnotícími adjektivy, vyjadřování postoje mluvčího, spojení s dalšími intenzifikátory) a ve funkci modifikátoru sloves. Práce popíše také zastoupení a pragmatické funkce samostatně stojících adverbií (např. ‚backchannel‘, ‚response‘, ‚zdůraznění kladné nebo záporné odpovědi‘ apod.). Sociolingvistické údaje zahrnou věkové rozvrstvení mluvčích a to, zda adverbia ve sledovaných funkcích užívají spíše muži nebo ženy.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.

Carretero, M. (2010) ‚You’re absolutely right! A corpus-based contrastive analysis of absolutely in British English and absolutamente in Peninsular Spanish, with special emphasis on the relationship between degree and certainty.‘ Languages in Contrast 10:2, 194-222.

Gižová, V. (2014) The adverbs absolutely, completely and totally in contemporary American soap operas. Bakalářská práce. Praha: ÚAJD FF UK.

Jindrová, P. (2017) Adverbial intensifiers of adjectives in today’s British English. Bakalářská práce. Praha: ÚAJD FF UK.

Núñez Pertejo, P. and I. Palacios Martínez (2014) “That’s Absolutely Crap, Totally Rubbish: The Use of the Intensifiers Absolutely and Totally in the Spoken Language of British Adults and Teenagers.” Functions of Language 21:2, 210-237.

Partington, A. (1993). Corpus evidence of language change: The case of intensifiers. In M. Baker et al. (eds.), Text and technology: In honour of John Sinclair, 177-92. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.

Partington, A. (2004) “Utterly Content in Each Other’s Company. Semantic Prosody and Semantic Preference,” International Journal of Corpus Linguistics 9:1, 131-156.

Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.

Stenstrom, A., G. Andersen, and I. K. Hasund (2002) Trends in Teenage Talk: Corpus Compilation, Analysis, and Findings. Chapter 6. Amsterdam: John Benjamins.

Tao, H. (2007) ‚A corpus-based investigation of absolutely and related phenomena in spoken American English.‘ Journal of English Linguistics 35:1, 5-29.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html