Psychohygiena lektora dalšího vzdělávání
Thesis title in Czech: | Psychohygiena lektora dalšího vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Mental Hygiene of Lecturer in Further Education |
Key words: | psychohygiena|mentální hygiena|duševní zdraví|lektor dalšího vzdělávání|techniky psychohygieny|prevence |
English key words: | Mental Hygiene|Mental Health|Lecturer in Further Education|Mental Hygiene Techniques|Prevention |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.05.2018 |
Date of assignment: | 11.05.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.05.2018 |
Date and time of defence: | 06.09.2018 10:00 |
Date of electronic submission: | 05.08.2018 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Tomáš Langer |
Guidelines |
Práce se bude zabývat tématem psychohygieny lektora dalšího vzdělávání při výkonu povolání. Psychohygienou je chápán soubor preventivních opatření, která vedou k dobré psychické kondici. Její nepříznivý stav vede k nekvalitnímu výkonu a pracovní demotivaci. Cílem práce je identifikace potenciálních škodlivých aspektů doprovázejících lektora dalšího vzdělávání při výkonu jeho profese z pohledu duševního zdraví a dále preventivních opatření používaných lektory. Nejprve bude vymezena konceptualizace psychohygieny, její historický vývoj, zkoumání psychohygieny, prostředky a cíle psychohygieny. Následuje vymezení profese lektora dalšího vzdělávání a významu zkoumání psychohygieny lektora dalšího vzdělávání v souvislosti se specifiky toho povolání, ale také jemu podobnými povoláními pedagoga a pracovníků v pomáhajících profesích. Dále bude práce pomocí kvalitativního šetření identifikovat potenciální faktory negativně ovlivňující psychickou kondici lektorů dalšího vzdělávání a praktická opatření v rámci osobní psychohygieny lektorů. Metodou sběru dat empirického šetření bude rozhovor pomocí návodu, výzkumným vzorkem přibližně 7 certifikovaných lektorů dalšího vzdělávání. Data budou interpretována metodou zakotvené teorie. Struktura práce 1 Pojetí psychohygieny 1.1 Konceptualizace psychohygieny 1.2 Historický vývoj psychohygieny a její zkoumání 1.3 Prostředky psychohygieny 1.4 Cíle psychohygieny 2 Vymezení profese lektora dalšího vzdělávání 2.1 Povolání lektor dalšího vzdělávání 2.2 Význam psychohygieny lektora dalšího vzdělávání 2.3 Rizika povolání lektora dalšího vzdělávání 3 Empirické šetření: Faktory negativně ovlivňující psychickou kondici lektorů dalšího vzdělávání a praktická opatření lektorů v rámci psychohygieny |
References |
ATHANASOU, James A. Adult educational psychology. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. ISBN 978-90-8790-554-5. BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Praha: Orbis, 1976. Pyramida (Orbis). ISBN neuvedeno. BEDRNOVÁ, Eva. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-198-0. BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. HENNIG, Claudius a Gustav KELLER. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6. HLADKÝ, Aleš. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-784-2. HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-568-4. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace. ISBN 978-80-7195-573-3. MASLACH, Christina. Burnout: the cost of caring. Cambridge, MA: Malor Books, 2003. ISBN 978-18-8353-635-0. MAAS, Heike a Frank SPENATH. Personality and coping with professional demands: A behavioral genetics analysis. Journal of Occupational Health Psychology. 2012, 17(3), p. 376-385. ISSN 1076-8998. Dostupné z:http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=ceb8ad7d-0752-4093-a70d-58ab122639a7%40sessionmgr4010. MAZZOLA, Joseph J., Irvin S. SCHONFELD a Paul E. SPECTOR. What qualitative research has taught us about occupational stress. Stress and Health. 2011, 27(2), p. 93-110. ISSN 1532-2998. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/smi.1386. MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Knižnice psychologické literatury. ISBN neuvedeno. MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Brno: Masarykova univerzita, 1992. Věda do kapsy. ISBN 80-210-0521-1. MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-807-3575-816. MPSV. Národní soustava povolání. [online] Praha: 2017. Dostupné z:http://katalog.nsp.cz/p/lektor-dalsiho-vzdelavani/102195.html. ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8. |