Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kompenzační mechanismy jedinců s mírnější formou poruch autistického spektra v souvislosti s genderovými charakteristikami
Thesis title in Czech: Kompenzační mechanismy jedinců s mírnější formou poruch autistického spektra v souvislosti s genderovými charakteristikami
Thesis title in English: Compensatory mechanisms in individuals with lighter forms of autistic spectre disorder in relation to gender characteristics
Key words: Autismus|poruchy autistického spektra|kamufláž|kompenzační mechanismy
English key words: Autism|autism spectrum disorders|camouflage|compensatory mechanisms
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.05.2018
Date of assignment: 10.05.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2018
Date and time of defence: 04.09.2019 00:00
Date of electronic submission:22.07.2019
Date of proceeded defence: 04.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Poruchy autistického spektra (PAS) patří k vrozeným onemocněním mentálního vývoje. PAS typicky postihují oblast sociální interakce a chování, komunikace a představivosti, zájmů a hry, ale mohou se vyskytovat i další nespecifické projevy. PAS jsou diagnostikovány na základě projevů chování a postihují zhruba 1% - 2% populace. Častěji jsou diagnostikovány u chlapců. Cílem diplomového projektu bude prozkoumat využívání kompenzačních mechanismů chlapců a dívek s mírnější formou PAS.

Literárně přehledová část diplomové práce bude obsahovat shrnutí poznatků o rozmanitých projevech PAS. Dále se bude zabývat diagnostickým procesem, problematikou definování a výskytu kompenzačních mechanismů u lidí s mírnější symptomatikou autismu. Podrobněji bude v práci rozpracována symptomatologie autismu u dívek a chlapců.

Empirická část se zaměří na prozkoumání rozdílných projevů kompenzačních mechanismů u osob s mírnější formou PAS v závislosti na pohlaví, pozornost bude věnována zejména tendenci maskovat jádrové obtíže, a pokusí se odhalit některé intrapsychické důsledky, které se mohou s touto strategií pojit. Výsledky výzkumného projektu a rešerše dosavadní poznatků v literárně přehledové části práce by mohly přispět k větší informovanosti o genderově rozdílných projevech PAS a tím také k lepšímu a včasnějšímu odhalení symptomů PAS u dívek a předcházení zhoršení jejich psychického či zdravotního stavu.
References
Dworzynski, K., Ronald, A., Bolton, P. & Happé, F. (2012) How different are girls and boys above and below the diagnostic threshold for autism spectrum disorders? J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2012 Aug;51(8):788-97.

Frazier, T.W., Georgiades, S., Bishop, S.L., & Hardan, A.Y. (2013) Behavioral and cognitive characteristics of females and males with autism in the Simons Simplex Collection. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2014 Mar;53(3):329-40.

Gabriels, R.L. & Hill, D.E. (2007) Growing Up with Autism: Working with School-Age Children and Adolescents. New York: The Guilford Press. pp. 11-12.

Hartley, S. L., & Sikora, D. M. (2009) Sex differences in autism spectrum disorder: An examination of developmental functioning, autistic symptoms, and coexisting behavior problems in toddlers. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(12), 1715-1722.

Hiller, R.M., Young, R.L. & Weber, N. (2015) Sex differences in pre-diagnosis concerns for children later diagnosed with autism spectrum disorder. Autism. 2015 Feb 25.

Rivet, T.F. & Matson, J.L. (2011) Review of gender differences in core symptomatology in autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders 5(3):957-976.

Thornová, K. (2016)Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html