Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Dramatická tvorba Griseldy Gambaro
Thesis title in Czech: Dramatická tvorba Griseldy Gambaro
Thesis title in English: Dramatic creation by Griselda Gambaro
Key words: divadlo|Argentina|politika|20. století|Griselda Gambaro
English key words: theatre|Argentina|politics|20th centruy|Griselda Gambaro
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: Mgr. Dora Poláková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.05.2018
Date of assignment: 09.05.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.05.2018
Date and time of defence: 17.06.2020 08:00
Date of electronic submission:20.05.2020
Date of proceeded defence: 17.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Linda Urbancová
 
 
 
Guidelines
Ve své bakalářské práci se budu zabývat dramatickou tvorbou argentinské autorky Griseldy Gambaro. Ráda bych se zaměřila na různá díla z jiných etap její kariéry. Budu se snažit naznačit, jakými politickými událostmi byly její hry inspirovány. Zároveň zmíním, jakým způsobem dále historii Argentiny ovlivnila nebo ovlivňují dramata této autorky. Dále uvedu souvislosti mezi argentinským a evropským dramatem.

osnova:
1. Úvod
2. Stať

2.1. Obecné souvislosti
2.1.1. Historický kontext
2.1.2. Politické prostředí

2.2. Divadlo té doby
2.2.1. Evropské divadlo, moderní divadlo (20. století)
2.2.2. Divadlo v Argentině, absurdní divadlo

2.3. Griselda Gambaro
2.3.1. Osobnost Griseldy Gambaro
2.3.2. Tvorba Griseldy Gambaro se zaměřením na drama

2.3.3. Rozbor děl
2.3.4. Společné prvky těchto děl
3. Závěr
References
ADLER, Heidrun. Latinská Amerika a její současné drama. In Svět a divadlo 10, č. 1, 1999, s. 123-129.
BOBES, María del Carmen: Semiología de la obra dramática. Madrid, 1987
CORTÉS, ELADIO, MIRTA BARREA-MARLYS: Encyclopedia of Latin American Theater
ESSLIN, Martin: The Theatre of the Absurd. London, 1983
FERNÁNDEZ, Herardo. Historias para ser contadas. Eds. COTERILLO, Moisés Pérez. Teatro argentino contemporáneo. Antología. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1992, s. 11-111.
ORDAZ, Luis. Breve historia del teatro argentino. Buenos Aires: Ed. Claridad, 1999.
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy. Epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003.
FORD, Katherine: Politics and Violence in Cuban and Argentine Theater. Springer, 2010. ISBN 9780230105225
GAMBARO, Griselda. Tábor. Praha: Dilia, 1971.
GAMBARO, Griselda. Teatro 1 (Real envido, La malasangre, Del sol naciente). Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1997.
GAMBARO, Griselda. Teatro 2 (Dar la vuelta, Información para extranjeros, Puesta en claro, Sucede lo que pasa). Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1995.
GAMBARO, Griselda. Teatro 4 (Las paredes, El desatino, Los siameses, El campo, Nada que ver). Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1990.
GAMBARO, Griselda: Los siameses. En 9 dramaturgos hispanoamericanos, Otawa, 1983.
HOLMBERG, ARTHUR; SOLORZANO CARLOS: World Encyclopedia of Contemporary Theatre: Volume 2: The Americas, Svazek 2
HOUSKOVÁ, Anna. Imaginace hispánské Ameriky. Praha: Torst, 1998.
CHALUPA, Jiří. Dějiny Argentiny, Uruguaye, Chile. Praha: Lidové noviny, 1999.
OPATRNÝ, Josef. Amerika v proměnách staletí. Praha: Libri, 1998.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003.
PELLETIERI, Osvaldo. Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976 – 1998). Buenos Aires: Galerna 2001.
PERALES, Rosalina: Teatro hispanoamericano contemporáneo 1967 – 1987. México, 1989
VERSÉNYI, Adam. El Teatro en América Latina. Cambridge: Cambridge University Press, 1996
ZALACAÍN, Daniel: Teatro absurdista hispanoamericano. Valencia, 1982.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html