Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století
Thesis title in Czech: Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století
Thesis title in English: Performative Aspects in the Works of the Novi Sad Neo-Avant-Garde in 1960’s and 1970’s
Key words: neoavantgarda|Novi Sad|performativní umění|konceptuální umění|literatura|neviditelné umění|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik
English key words: neo-avant-garde|Novi Sad|performative art|conceptual art|literature|invisible art|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of South Slavonic and Balkan Studies (21-KJBS)
Supervisor: Mgr. Igor Mikušiak
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.04.2018
Date of assignment: 19.04.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.05.2018
Date and time of defence: 05.09.2019 12:00
Date of electronic submission:12.08.2019
Date of proceeded defence: 05.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Jaroslav Otčenášek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tématem bakalářské práce je konstituování a umělecké iniciativy generace tzv. novosadských neoavantgardistů v 60. a 70. letech s akcentem na performativitu jejich aktivit. Multikulturní tradice Vojvodiny s jejím centrem v Novém Sadu i mezinárodní společensko-politické klima 60.
let vytvářelo prostředí pro umělecký i společenský výraz mladé generace umělců, kteří se vymezovali vůči dominujícímu umírněně modernistickému diskurzu v kultuře a byrokratizaci a institucionalizaci kulturních aktivit té doby. Nejradikálnější požadavky na demokratizaci kultury kulminující v letech 1968–1972 přicházely z kulturních a uměleckých kruhů v Novém Sadu, které se utvořily zejména okolo kulturního centra „Tribina mladih“ a literárních časopisů Polja a maďarskojazyčného Új Symposion. Práce na základě primárních i sekundárních pramenů analyzuje a shrnuje základní stav výzkumu a percepci tohoto období a specifika jednotlivých uměleckých projevů této tzv. „Druhé linie“.
References
BÜRGER, Peter: Teorie avantgardy. Stárnutí moderny: Stati o výtvarném umění. Praha: VVP AVU, 2015.
BÜRGER, Peter: Negace autonomie umění v avantgardě. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2007, č. 1–2, s. 168–175.
GOLDBERG, RoseLee: Performance Art. From Futurism to the Present. Londýn: Thames & Hudson, 2011.
POSPISZYL, Tomáš: Asociativní dějepis umění / Poválečné umění napříč generacemi a médii. Praha: tranzit.cz 2014.
FOSTER, Hal: Co je nového na neoavantgardě? In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 4, 2010, č. 8, s. 58–84.
Kol. aut. : Trajni čas umetnosti, Novosadska neo avangardna scena 1960-ih i 1970-ih godina, Novi Sad: Revolver, 2005.
Centralnoevropski aspekti vojvođanskih avangardi 1920-2000. Novi Sad: Muzej savremene likovne umetnosti, 2002.
ĐURIĆ, Dubravka – ŠUVAKOVIĆ, Miško: Impossible Histories /Historical avant-gardes, Neo-avant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. MIT Press, 2006.
Primeri nevidljive umetnosti. Novi Sad: Muzej savremene umetnosti Vojvodine, 2012.
Otvoreno pismo Jugoslovenskoj javnosti, Grupa za nove umetnosti "Februar" kod novosadske "Tribine mladih". Novi Sad: 1971.
LADIK, Katalin: Élhetek az arcodon? Budapešť: Nyitott Könyvműhely, 2007.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html