Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Effect of Rhythmic Structure on the Comprehensibility of Czech English
Thesis title in Czech: Vliv rytmické struktury na subjektivní srozumitelnost české angličtiny
Thesis title in English: Effect of Rhythmic Structure on the Comprehensibility of Czech English
Key words: rytmus řeči|prozodické jevy|subjektivní srozumitelnost|cizinecký přízvuk|osvojování jazyků|česká angličtina
English key words: rhythm|prosody|comprehensibility|foreign accent|Second Language Acquisition|Czech English
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.03.2018
Date of assignment: 29.03.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.04.2018
Date and time of defence: 05.09.2019 08:30
Date of electronic submission:05.08.2019
Date of proceeded defence: 05.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Luca Cilibrasi, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
- prostudovat relevantní literaturu a vypracovat přehled dosavadních nálezů o řečovém rytmu a osvojování zvukové stránky cizího jazyka
- vybrat z databáze Fonetického ústavu nahrávky čtené řeči 10 českých mluvčích angličtiny
- provést temporální manipulace podle vzoru rodilého mluvčího angličtiny
- sestavit percepční test zaměřený na subjektivní srozumitelnost původních a manipulovaných nahrávek
- zadat percepční test min. 20 anglistům a 20 neanglistům
- analyzovat vliv rytmických manipulací na subjektivní srozumitelnost u obou skupin posluchačů
- porovnat obecné i individuální tendence a vyvodit závěry
References
Atagi, E. & Bent, T. (2011). Perceptual dimensions of nonnative speech. In: Proceedings of 17th ICPhS, 260-263.

Berkovcová, Z., Černikovská, Š. & Skarnitzl, R. (2016). Vliv temporálních manipulací na vnímání kompetence mluvčího. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 7–19.

Boula de Mareüil, P. & Vieru-Dimulescu, B. (2006). The contribution of prosody to the perception of foreign accent. Phonetica, 63, 247-267.

Broselow, E. & Kang, Y. (2013). Phonology and speech. In: Herschensohn, J. & Young-Scholten, M. (Eds.), The Cambridge Handbook of Second Language Acquisition, 529-553. Cambridge: Cambridge University Press.

Cauldwell, R. (2002). The functional irrhythmicality of spontaneous speech: A discourse view of speech rhythms. Apples – Journal of Applied Language Studies, 2, 1–24.

Dickerson, W. B. (2016). A practitioner’s guide to English rhythm: A return to confidence. In: Proceedings of the 7th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, 39–50.

Kang, O., Rubin, D. & Pickering, L. (2010). Suprasegmental measures of accentedness and judgments of language learner proficiency in oral English. Modern Language Journal, 94, 554-566.

Mennen, I. & de Leeuw, E. (2014). Beyond segments: Prosody in SLA. Studies in Second Language Acquisition, 36, 183-194.

Nolan, F. & Jeon, H.-S. (2014). Speech rhythm: a metaphor? Philosophical Transactions of the Royal Society, B369, 20130396.

Ravignani, A. & Madison, G. (2017).The paradox of isochrony in the evolution of human rhythm. Frontiers in Psychology, 8, Article 1820.

Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press.

Tajima, K., Port, R. & Dalby, J. (1997). Effects of temporal correction on intelligibility of foreign-accented English. Journal of Phonetics, 25, 1-24.

Volín, J. (2010). On the significance of the temporal structuring of speech. In: Malá, M. & Šaldová, P. (Eds.), …for thy speech bewrayeth thee, 289–305. Praha: FF UK.

Volín, J. (2017). Appeal and disrepute of the so-called rhythm metrics. Acta Universitatis Carolinae – Philologica 3, Phonetica Pragensia XIV, 79–94.

Volín, J., Poesová, K. & Skarnitzl, R. (2014). The impact of rhythmic distortions in speech on personality assessment. Research in Language, 12, 209–216.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html